Reklama

adidas a hip hop i techno

Na początku lat 70. w Południowym Bronxie narodził się hip hop. W klubach T-Connection, Savoy Manor Ballroom i Club 371 prezentowano nową muzykę, do której na żywo układali rymy raperzy. Biedniejszej młodzieży nie stać było na to, żeby dostać się do modnych klubów. Muzyka zaczęła wychodzić więc na ulicę. DJ-e zaczęli miksować muzykę na imprezach domowych czy wręcz na podwórkach. W połowie lat 70. pojawił się breakdance, czyli taniec uliczny polegający na karkołomnych ewolucjach na rękach, plecach czy głowie. Popisom B-boy’ów wkrótce zaczęło towarzyszyć graffitti. Narodził się styl bycia, który ewoluując trwa do dziś.

Reklama

W rodzącą się kulturę hip hopową wkrótce wrósł bardzo mocno adidas. B-boye tańczący na ulicach, kręcący się na matach ułożonych na chodnikach, zauważyli, że poliestrowe dresy adidas nadają się idealnie do breakdance’u. Tuż po dresach pojawiły się buty. Hip hopowcy zainicjowali modę na noszenie obuwia sportowego jako ubrania na co dzień, nie tylko na boisku. adidas stał się marką kultową.

Połowa lat 90. to ponowny powrót breakdance’u, a co za tym idzie także i old-school rapu, który najlepiej nadaje się do tego typu tańca. B-boy’e powrócili ze swoimi popisami do klubów i na ulice, oczywiście nadal wierni marce adidas.

Klika lat po tym, jak z Nowego Jorku na świat zaczęła promieniować kultura hip hopowa w Wielkiej Brytanii narodził się rave. Kulturę rave określano później jako techno.

W latach 90. wśród raverów narodziła się moda na noszenie strojów i butów adidas. Wyznacznikiem "cool stylu" były kultowe stare modele dresów. Najpopularniejsze były granatowe poliestrowe z białymi paskami. Dodatkowego szyku dodawał oryginalny nadruk z nazwą klubu piłkarskiego popularnego w latach 70. raverzy ruszali na strychy w poszukiwaniu oryginalnych klasycznych modeli koszulek, dresów czy butów adidas.

W tym czasie w sklepach adidas pojawił się modele butów o nazwie Gazelle i Campus. Od razu stały się one najczęściej spotykanym rodzajem obuwia na imprezach.

Lata 80. i 90. to okres nieustannego rozwoju kultury techno najpierw w Wielkiej Brytanii, później w Europie i równolegle w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie. Klubowicze pozostają jednak wierni kultowym ciuchom - obcisłym koszulkom, klasycznym dresom, modelom butów z lat 70. z koniczynką i napisem adidas.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy