Chcemy się rozwijać!

Prawie połowa Polaków (47 proc.) odczuwa potrzebę poszerzania kwalifikacji i umiejętności - wynika z badania przeprowadzonego przez Ipsos. W podobnym sondażu, wykonanym w 2000 r., odsetek ten wynosił 31 proc.

Najbardziej chcemy uczyć się języków obcych (29 proc. wskazań). Na kolejnych miejscach znalazły się umiejętności informatyczne (27 proc.), kwalifikacje potrzebne do zdobycia pracy (20 proc.), poszerzanie wiedzy związanej z hobby (20 proc.) i umiejętnościami osobistymi tj. organizacją czasu i autoprezentacją (18 proc.). 15 proc. respondentów chciałoby zdobywać umiejętności w zakresie zarządzania i prowadzenia biznesu (15 proc.) a także wiedzę ogólnospołeczną (19 proc.).

Reklama

Najaktywniejsi - studenci

Potrzebę poszerzania wiedzy i umiejętności w równym stopniu deklarują kobiety i mężczyźni. Potrzebę zdobywania nowej wiedzy i umiejętności częściej od innych deklarują osoby w wieku 20-24 lat oraz 25-29 lat (odpowiednio 74 proc i 70 proc. zainteresowanych). Wśród osób po 30. roku życia zainteresowanie zdobywaniem wiedzy stopniowo spada, w grupie osób w wieku 50-59 lat to 31 proc.

Wśród tych, którzy przekroczyli 59. rok życia zainteresowanych poszerzaniem wiedzy i umiejętności jest już tylko 19 proc. Według Ipsos osoby po 50. roku życia są najbardziej zainteresowane wiedzą ogólnospołeczną i rozwijaniem hobby.

Zainteresowanie własnym rozwojem deklarują najczęściej osoby uczące się i studiujące (72 proc.), a więc te - jak podkreśla Ipsos - które dopiero wkroczą na rynek pracy. Na potrzebę kształcenia wskazuje też ponad połowa osób już pracujących. Poszerzać kwalifikacje chce również 48 proc. osób zajmujących się domem oraz 52 proc. bezrobotnych.

Jak się uczymy?

Zapytani o sposoby zdobywania i poszerzania wiedzy Polacy najczęściej wymieniają korzystanie z internetu (27 proc. wskazań).

Kolejne miejsca zajmuje oglądanie programów edukacyjnych i naukowych w telewizji (24 proc.) oraz lektura książek i wydawnictw fachowych (20 proc.). Udział w szkoleniach, kursach i wykładach wymieniło 13 proc. respondentów.

Zdecydowanie mniej popularne są szkolenia e-learningowe oraz korzystanie z multimediów (3 proc.) a także kursy korespondencyjne (2 proc.).

W tym roku co czwarty ankietowany Polak (25 proc.) w wieku 15 lat i więcej zamierza uczestniczyć w jakichś kursach lub szkoleniach, najczęściej w kursach języków obcych (13 proc.) i w specjalistycznych kursach zawodowych (10 proc.).

Badanie przeprowadzono w maju, na zlecenie portalu Nowoczesna Firma we współpracy z Fundacją Obserwatorium Zarządzania w ramach projektu "Szkolenia w Polsce. Era Profesjonalizacji".

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: umiejętności

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje