Reklama

Czy makaron tuczy?

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Przez wiele lat uważano, że makaron jest wysokokaloryczny, a przez to tuczący. Chcąc schudnąć lub utrzymać wagę na tym samym poziomie konsekwentnie eliminowaliśmy go ze swojej diety. Czy słusznie?

Zdjęcie

/© Panthermedia
/© Panthermedia
Po latach obserwacji i na podstawie najnowszych doniesień naukowych lekarze specjaliści przygotowali listę produktów niezbędnych codziennie każdemu człowiekowi. To piramida żywieniowa - optymalny model odżywiania. Na jego podstawie powinniśmy układać codzienny jadłospis. Chcąc pozbyć się zbędnych kilogramów warto skorzystać z tych cennych rad, które mogą nam pomóc w walce z nadwagą.

Istotne pytanie to takie, w którym miejscu na tej liście znajduje się makaron. Okazuje się, że jest w grupie najważniejszej, tej, która powinna znaleźć się w naszym jadłospisie 5 razy dziennie. To grupa produktów zbożowych, która dostarcza nam niezbędnych węglowodanów i błonnika. A one z kolei dodają nam energii, hamują apetyt i pomagają podczas ćwiczeń pozbyć się tkanki tłuszczowej.

Reklama

Obalamy mit

Skąd więc ten mit, że makaron tuczy i jeśli chce się schudnąć należy się go wystrzegać? Specjaliści wyjaśniają, że to nie sam makaron jest tuczący. Winne temu są przede wszystkim sosy, które do niego dodajemy. Bo przecież zazwyczaj sięgamy po śmietanę, mąkę, aby sos zagęścić. Dodajemy żółty ser, aby makaron się "skleił". Tak przygotowana porcja makaronu jest wysokokaloryczna i nieodpowiednia dla kogoś, kto chce utrzymać wagę na stałym poziomie, albo schudnąć.

Jednak wystarczy trzymać się kilku zasad przygotowując posiłek zawierający makaron i na pewno nie będzie on tuczący.

Fakty o makaronie

Makaron jest doskonałym źródłem składników spożywczych, takich jak skrobia, błonnik pokarmowy, witaminy, magnez i żelazo. 100 g makaronu zawiera (w zależności od rodzaju): około 75 proc. węglowodanów złożonych, 12 proc. wody, 11 proc. białka, 1,5 proc. soli mineralnych i jedynie 0,5 proc. tłuszczu. Ponadto w 100 g ugotowanego makaronu znajduje się 79 mg potasu, 13 mg magnezu, 11 mg wapnia, 1,6 mg żelaza oraz witaminy B1, B2 i PP oraz tylko 1 mg sodu. Co to oznacza?

Dostarcza energię - makaron jest bogaty w węglowodany złożone. Według specjalistów zajmujących się właściwym odżywianiem to one powinny pokrywać aż 60 proc. zapotrzebowania organizmu na energię. Osobom, które chcą schudnąć i wspomagają ten proces uprawianiem sportu, dietetycy zalecają wręcz spożywanie węglowodanów przy każdym posiłku, gdyż to one pozwalają nam zredukować tkankę tłuszczową.

Hamuje apetyt - makaron zawiera błonnik, a to świetna informacja dla chcących pozbyć się nadmiernych kilogramów. Po porcji makaronu z lekkim sosem przez kilka godzin nie odczuwamy głodu, jesteśmy wręcz syci. A dzięki temu nie sięgamy po kolejną porcję, nie szukamy czegoś do przegryzienia.

Zmniejsza apetyt na słodycze - zjedzenie makaronu pozwala utrzymać w organizmie odpowiedni poziom cukru. Glukoza jest uwalniana bardzo wolno, a dzięki temu nie odczuwamy nagłej potrzeby zjedzenia batonika czy tabliczki czekolady, które dostarczą nam zbyt wiele kalorii. Również duża zawartość magnezu sprzyja właściwej pracy mózgu, a także hamuje apetyt na słodkości.

Poprawia samopoczucie - makaron zawiera witaminy B1, B2 i PP, które nie tylko wspomagają trawienie, ale też odpowiadają za nasz dobry humor. Jedz więc makaron na dobre samopoczucie!

Zasady makaronowe

Poznaj podstawowe zasady, których powinniśmy się trzymać przygotowując posiłek z makaronem w roli głównej, jeśli nie chcemy, aby był tuczący.

Sos - gęsty na pewno jest wysokokaloryczny i w połączeniu z makaronem nieodpowiedni dla kogoś, kto nie chce przytyć. Ale jest mnóstwo przepisów na lekkie sosy, które są naprawdę smaczne.

Makaron razowy - najlepiej wybierać właśnie taki, jest on najmniej przetworzony, więc organizm potrzebuje więcej energii na jego przetworzenie. Zawiera dużo błonnika, który daje poczucie sytości na kilka godzin, a także reguluje perystaltykę jelit oraz usuwa toksyny - a to z kolei działa antycellulitowo.

Jedna porcja makaronu - waż makaron przed ugotowaniem. Wystarczająca jedna porcja makaronu dla jednej osoby to 60 g makaronu ważonego na sucho. Choć w ten sposób ważąc wydaje się, że porcja jest mała, to jednak po ugotowaniu, gdy makaron spęcznieje, zobaczysz, że jest wystarczająca.

Al dente - gotuj makaron na półtwardo. Jak twierdzą Włosi, wtedy smakuje najlepiej. Poza tym w ten sposób organizm spożytkuje jeszcze więcej energii, aby go spalić.

Oto bardzo proste i szybkie przepisy na makaron z lekkim sosem:

Sos cebulowo-pomidorowy (porcja dla 2 osób)

Na 2 łyżeczkach oliwy podsmażyć pokrojone 2 cebule, suszone pomidory, kilka ząbków czosnku. 3 pomidory obrać ze skórki, pokroić w kostkę i wrzucić na patelnię. Dodać sól, świeżo zmielony pieprz. Do wrzącej wody wrzucić 120 g (ważonego na sucho) makaronu. Po ugotowaniu odcedzić, wrzucić na patelnię, wymieszać, posypać świeżą bazylią.

Sos czosnkowy (porcja dla 2 osób)

Na łyżce masła podsmaż na kolor złoty 2 pokrojone w kostkę ząbki czosnku i dodaj do ugotowanego makaronu. Posyp potrawę siekaną pietruszką, dodaj sól, świeżo zmielony pieprz i 4 łyżki startego parmezanu. Podawaj gorące.

Artykuł pochodzi z kategorii: Archiwum

REKLAMA

Zobacz również

  • Zasady reklamacji - kiedy prawo jest po twojej stronie

    Źle wykonana usługa, wadliwy towar, nieudany zakup? W większości sytuacji masz prawo do reklamacji. Przeczytaj, kiedy warto upierać się przy swoim! więcej

Reklama

Skomentuj artykuł: Czy makaron tuczy?

Przejdź do forum »

Wyróżnij ten komentarz spośród pozostałych, niech zobaczą go wszyscy!

Aby wyróżnić ten komentarz

wyślij SMS o treści KOLOR na numer

7152

I wpisz otrzymany kod w polu poniżej

Ok

DBAMY O JAKOŚĆ! WYROŻNIJ ZA 1,23 PLN

Koszt całkowity SMS 1,23 PLN Nota prawna

? O co chodzi z wyróżnieniem

Wasze komentarze: 12,

przeczytane przez: 93 osoby Dodaj komentarz

Reklama

Reklama