Finanse kobiet

Polki wciąż mają wiele obaw przed korzystaniem z nowoczesnych usług finansowych - wynika z badań przedstawionych na konferencji inaugurującej kampanię edukacyjną "Kobieta w świecie finansów".

- Chcemy pomóc Polkom, w szczególności tym samodzielnie wychowującym dzieci, w zdobywaniu wiedzy, ponieważ Polki wciąż mają wiele obaw przed korzystaniem z nowoczesnych usług finansowych, co często wynika z braku wystarczającej wiedzy - mówi Anna Jancewicz, prezes Fundacji Centrum Promocji Kobiet (współorganizator kampanii).

Reklama

- Chodzi o przełamanie barier i stereotypowych zachowań kobiet - dodaje.

Na potrzeby kampanii powstała strona internetowa www.finansekobiet.org.pl, zawierająca porady i praktyczne narzędzia pomagające w zarządzaniu domowym budżetem. Można tam znaleźć poradnik, zawierający informacje o tym, jak rozwijać umiejętność efektywnego zarządzania osobistym budżetem.

Organizowane będą także jednodniowe bezpłatne szkolenia, podczas których kobiety nauczą się samodzielnego podejmowania decyzji finansowych oraz poznają różnice między wieloma usługami finansowymi.

Badania prowadzone przez GfK Polonia pokazały, że ponad 90 proc. Polek ma konto w banku, ale nadal jedna trzecia z nich płaci rachunki za mieszkanie na poczcie. Wśród sposobów płatności dominuje gotówka, a karty kredytowe są traktowane nie jako narzędzie ułatwiające życie, ale jako zabezpieczenie na "czarną godzinę".

Dla 60 proc. badanych Polek, oferty większości instytucji finansowych są zbyt skomplikowane. Uczestniczkami sondażu były kobiety w wieku 19-55 lat, które mają dzieci do lat osiemnastu, ze szczególnym uwzględnieniem pań samodzielnie wychowujących dzieci.

93 proc. twierdzi, że ich wiedza na temat usług finansowych jest niska albo umiarkowana i mimo, że znają podstawowe produkty, to dokonując wyboru kierują się rekomendacją osób trzecich. 80 proc. nie lubi nadmiernie myśleć o swoich finansach, a tylko 7 proc. uważa się za ekspertkę w tej dziedzinie. Jednocześnie jedna trzecia kobiet chce poszerzać swoją wiedzę z zakresu finansów.

Ok. 40 proc. kobiet w ogóle nie oszczędza, a 30 proc. tylko gdy ma konkretną potrzebę, zaś 29 proc. stara się odłożyć co miesiąc stałą kwotę.

Wśród źródeł informacji o usługach bankowych respondentki wskazywały przede wszystkim ulotki i broszury oraz wizyty w bankach. Kobiety samodzielnie wychowujące dzieci czerpią wiedzę od znajomych i rodziny, rzadziej z telewizji.

Jednodniowe szkolenia w ramach kampanii "Kobieta w świecie finansów" odbędą się w Warszawie 3 i 4 sierpnia, w Gdańsku 5 i 6 wrześniaKrakowie 12 i 13 września. Można się na nie zapisać przez stronę kampanii oraz pod numerem telefonu (022) 622 46 19.

Od jesieni szkolenia będą prowadzone także przez internet.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: szkolenia | polki | finanse

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje