Gimnastyka w czasie ciąży

Gimnastyka uprawiana w czasie ciąży ma szczególne znaczenie. Ruch odpręża kobietę, dotlenia ją i dziecko, przynosi ulgę w różnych dolegliwościach.

Dzięki ćwiczeniom przyszła mama czuje się i wygląda nadal atrakcyjnie. Przy wzmocnionych gimnastyką mięśniach łatwiej też jest jej dźwigać przybywające kilogramy. Po porodzie szybciej wraca się do formy sprzed ciąży.

Reklama

Na szczęście coraz mniej ciężarnych kobiet oczekuje porodu w sposób całkowicie bierny, to znaczy bez jakiegokolwiek ruchu. Wiele przyszłych mam chętnie uprawia różne ćwiczenia, oczywiście dostosowane do ich stanu i możliwości oraz skonsultowane wcześniej z lekarzem. Ważne, aby do gimnastyki podchodzić z rozsądkiem. Kobiety, które do tej pory nie miały ze sportem nic wspólnego, nie mogą nagle intensywnie trenować, a te, które różne ćwiczenia uprawiały od dawna, teraz powinny nieco zwalniać tempo i rezygnować z niektórych dyscyplin. Gimnastyka gwarantuje ogólne odprężenie, poprawia funkcjonowanie układu krążenia i rozciągliwość mięśni, zmniejsza bóle kręgosłupa, obrzmienie nóg i zaparcia, uczy prawidłowego oddechu. Do ruchu łatwiej będzie zdopingować się w grupie, na przykład podczas zajęć w szkole rodzenia.

Jaki ruch jest wskazany podczas ciąży

Doskonale działają ćwiczenia w wodzie i pływanie, gdyż woda niweluje dodatkową wagę. Taką gimnastykę można uprawiać przez cały okres ciąży. Jak najczęściej trzeba też spacerować na świeżym powietrzu, w butach na odpowiednim obcasie. Jeśli nie przeszkadza przyrost wagi, to można oddawać się spokojnym tańcom. Ważne są ćwiczenia wzmacniające mięśnie klatki piersiowej, miednicę i grzbiet (m.in. "koci grzbiet", kołysanie biodrami, siad "po turecku"). Do ćwiczeń można wykorzystać dużą piłkę lub drabinkę przymocowaną do ściany.

Z czego trzeba zrezygnować

W ciąży należy zrezygnować ze wszystkich ćwiczeń, które niosą ze sobą ryzyko upadku, wstrząsów, urazu, nagłego przeciążenia. Nie wskazane są więc: jazda na nartach, łyżwach, rowerze, jazda konna, tenis, judo, karate, biegi, narty wodne, nurkowanie, surfing. Sporty zespołowe typu siatkówka, koszykówka czy piłka ręczna grożą nam urazami brzucha spowodowanymi niechcący przez partnerów w grze. Od 5. miesiąca ciąży lepiej unikać intensywnych ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha oraz nadwerężających mięśnie grzbietu ("brzuszki", "nożyce", skłony). Rezygnujemy z pełnych przysiadów i skłonów do ziemi z wyprostowanymi kolanami, gdyż mogą nadwerężyć kręgosłup.

Jak ćwiczyć

Gimnastyka powinna mieć umiarkowane tempo, nie może powodować zmęczenia ani stresu. Przed ćwiczeniami należy pamiętać o małej rozgrzewce, zaś po - o stopniowym ochłonięciu. Ważny jest odpowiedni strój - wygodny i przewiewny (z tkanin naturalnych). Nie wolno dopuścić do przegrzania, gdyż byłoby ono niebezpieczne dla dziecka. Gdy tylko poczujemy zmęczenie, przerywamy ćwiczenia.

Komu nie wolno ćwiczyć

Przeciwwskazaniami do uprawiania gimnastyki podczas ciąży są: niedociśnienie wywołane ciążą, poronienie poprzedniej ciąży lub podwyższone ryzyko podczas ciąży obecnej, stałe krwawienia, niewydolność szyjki macicy, zbyt wolny wzrost płodu. Natychmiast trzeba przerwać ćwiczenia, gdy poczujemy brak tchu, zawroty głowy, osłabienie mięśni, ból lub ucisk w klatce piersiowej, ból pleców, bioder lub okolic łona. Do objawów szczególnie alarmujących zalicza się: krwawienie z pochwy, ujście płynów owodniowych, kłopoty z chodzeniem, skurcze macicy, silne kołatanie serca podczas odpoczynku.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje