Małżeństwo instytucją najbardziej godną zaufania

Widzimy siebie jako uczciwych, rodzinnych, pewnych siebie i spostrzegawczych. Ufamy instytucji małżeństwa, radiu i poczcie. Największym zaufaniem darzymy pilotów i strażaków.

Oto polskie wyniki trzeciej edycji największych europejskich badań konsumenckich Reader's Digest "European Trusted Brands".

Reklama

Po raz trzeci Readers's Digest zbadał, jakie wartości, instytucje i marki produktów wzbudzają największe zaufanie Europejczyków. Dla potrzeb Trusted Brands 2003 przebadano 27.692 osób w 18 krajach europejskich, w tym 1159 Polaków. Wyniki wskazują na to, iż z jednej strony różnice pomiędzy poszczególnymi krajami europejskimi powoli zacierają się, jednakże każdy naród ma swoje indywidualne przyzwyczajenia, sympatie i opinie na różne tematy.

Typowy Europejczyk ufa instytucji małżeństwa, słucha radia, narzeka na politykę imigracyjną władz. Podziwia i szanuje strażaków ratujących ludzkie życie, zaufaniem darzy pilotów, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo setek przewożonych pasażerów.

Z badań wynika, że typowy Polak jest trochę "europejski", a trochę lokalny, narodowy. Tak samo ufa małżeństwu, podziwia strażaków i pilotów, ale narzeka na złą sytuację na rynku pracy i krytykuje politykę władz w tej kwestii.

Instytucje

Małżeństwo okazuje się być najbardziej zaufaną instytucją społeczną w Europie. Aż 38 % respondentów (w 17 na 18 badanych krajach) przyznaje, że ma do niego bardzo duże zaufanie. Tylko Belgowie wybrali walutę Euro. Najmniejszym zaufaniem natomiast cieszą się w poszczególnych krajach zagraniczne firmy.

Także Polacy najwyżej cenią sobie instytucję małżeństwa. Za nią opowiedziało się 42 % badanych. Trochę mniejsze zaufanie, bo tylko 19 %, mamy do Kościoła. Najmniejszym zaufaniem darzymy rząd, zagraniczne firmy, związki zawodowe i Unię Europejską.

Zawody

Najbardziej zaufanymi grupami zawodami, według badanych, są strażacy i piloci. Respondenci nie ufają natomiast politykom i agentom nieruchomości.

Polacy najbardziej ufają pilotom, strażakom, pielęgniarkom i farmaceutom. Niedowierzamy natomiast politykom, sprzedawcom samochodów, specjalistom od reklamy i agentom nieruchomości.

Osobowości

Najbardziej zestresowani, ale równocześnie nastawieni na karierę, pewni swoich cech przywódczych są Rosjanie. Portugalczycy uważają się za naród wyjątkowo namiętny. Austriacy są pewni siebie, rodzinni, tradycyjni, kładą duży nacisk na stosunki społeczne.

Polacy uważają się za modnych, uczciwych, ambitnych i rodzinnych. Nie jesteśmy namiętni, ale mamy w sobie sporo optymizmu.

Badania przeprowadzono w okresie od września do listopada 2002 r. metodą ankiety pocztowej.

Dowiedz się więcej na temat: zaufanie | małżeństwa

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje