Młodnieć z upływem lat

Są ludzie, którzy uważają, że starzejemy się praktycznie od dnia narodzin. Wprawdzie szybkim, choć nie najtańszym, sposobem na zapobieżenie temu procesowi jest poddanie się operacji plastycznej, lecz to nie jedyna droga do zachowania młodości, zdrowia i życia.

Łatwiej jest wyeliminować te elementy, które szkodzą zdrowiu i dodają nam lat. Antystarzeniowa terapia jest możliwa...

Reklama

Zabójczy stres

Prawda stara jak świat - nadmierny stres zmniejsza odporność organizmu, zwiększa ryzyko chorób serca i przyczynia się do starzenia organizmu. By temu przeciwdziałać, należy obserwować z uwagą swoje ciało w stresie - przyspieszenie akcji serca, pocenie się - i zastosować najprostszą metodę: głębokie oddychanie, przy użyciu przepony.

Alkohol - za mało lub za dużo

Nierzadko stres i problemy topi się w alkoholu, a ten bynajmniej nie odmładza. Najlepiej znaleźć złoty środek: jedna lub dwie lampki wina codziennie zmniejsza o jedną trzecią ryzyko zachorowania na choroby serca, z kolei nadmierne spożywanie alkoholu zwiększa ryzyko zawału serca, nowotworu wątroby, gardła czy sutka.

Zbyt mało ruchu

To choroba współczesności - brak ruchu i fizycznej aktywności. A przecież gdybyśmy regularnie ćwiczyli po kilkanaście minut, poprawiłaby się jakość naszego życia i samopoczucie, zniknęłoby ryzyko nadwagi czy otyłości oraz zredukowalibyśmy poziom stresu.

Pierwszym krokiem jest decyzja o podjęciu takiego zobowiązania, na początek niewielkie zmiany - jeśli to możliwe chodzenie do pracy na piechotę czy też codzienny kilkuminutowy spacer po pracy.

Zbyt dużo tłuszczów nasyconych

Nasycone tłuszcze - znajdujące się w mięsie, mleku i maśle - to siedlisko złego cholesterolu i początek równi pochyłej ku zawałowi serca. Warto przerzucić się na oliwę, oleje z orzeszków ziemnych czy kukurydzy.

Należy pamiętać, by udział niezdrowych tłuszczów w codziennym menu wynosił nie więcej niż 10 procent.

Palenie tytoniu

Opasłe tomy napisano na temat szkodliwości palenia, wciąż jednak ogromny odsetek ludności szkodzi swemu zdrowiu, a po papierosy sięgają coraz młodsi. A wystarczyłoby rzucić palenie, by zmniejszyć ryzyko nowotworu czy starzenia się skóry.

Oddychanie zanieczyszczonym powietrzem

Wprawdzie w ostatnich latach znacznie poprawił się stan powietrza w naszym kraju, wciąż w pewnych regionach pozostawia ono wiele do życzenia. Zanieczyszczone powietrze jest przyczyną alergii, kaszlu, zapalenia spojówek, nierzadko bywa powodem astmy. Oczywiście łatwo jest powiedzieć, ale spróbujmy nie wychodzić na zewnątrz, gdy pogoda nie sprzyja oczyszczaniu się miejskiego powietrza.

Zbyt dużo słońca

Co roku tysiące ludzi naraża swą skórę na ostre działanie słońca, wielu z nich przygodę ze słońcem kończy rakiem skóry. Okulary przeciwsłoneczne i krem z odpowiednim filtrem ustrzegą nas przed nowotworem i zwykłymi... kurzymi łapkami.

Zbyt mało snu

Dawniej krótki sen był czymś pożądanym, teraz brak snu kojarzony jest z negatywnymi zjawiskami, jak otyłość, cukrzyca, wysokie ciśnienie krwi, problemy z pamięcią. Dotyczy to w równym stopniu dzisiejszych 30-latków.

By wyspać się właściwie należy przed położeniem się spać przewietrzyć sypialnię i koniecznie wyłączyć telewizor.

Nadwaga

Nadwaga zwiększa ryzyko chorób serca, cukrzycy, a nawet raka, a jednak otyłość staje się światową epidemią. Nieważne, jaką dietę się zastosuje, ważne, by się jej trzymać.

Zbyt dużo cukru

To kolejny czynnik zwiększający masę ciała, a przez to prowadzący do chorób serca. Eksperci ds. żywienia zalecają dzienny udział cukru w jadłospisie na poziomie 12 łyżeczek do herbaty. Dotyczy to wszystkich posiłków i przekąsek w ciągu dnia. Jeśli trudno utrzymać taki reżim, może lepiej przerzucić się na owoce i słodkie warzywa. Taki cukier jest znacznie bezpieczniejszy.

Odwiedź też dział zdrowie

Dowiedz się więcej na temat: stres | ryzyko

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje