Nordic walking - sport dla każdego

Nordic walking to marsz ze specjalnie zaprojektowanymi kijami. To naturalna aktywność ruchowa angażująca dolne kończyny, obręcz barkową i ramiona. Jest bardzo młodą dyscypliną sportu, ale posiada już spore rzesze zwolenników.

Do jej uprawiania potrzebne jest jedynie odpowiednie do warunków atmosferycznych sportowe obuwie, dwa kije i odrobina czasu na spacer w każdym terenie (szlak górski, ścieżka w parku, plaża, itd). Sport ten może uprawiać niemal każdy.

Reklama

Spacer nordycki powstał w krajach skandynawskich. Obecnie popularność zyskał w Niemczech, Szwajcarii i Austrii. Jest również coraz częściej uprawianą dyscypliną sportu wśród naszych rodaków. Technika marszu jest pewnym połączeniem marszu tradycyjnego (bez użycia kijów) lub chodu sportowego z techniką jazdy na nartach biegowych - odpychania się od podłoża.

Regularne spacery z kijami przynoszą trenującym nie tylko odprężenie, ale wpływają na ujędrnienie ciała, wzmocnienie mięśni i ogólne poprawienie kondycji fizycznej. Dodatkowa "para nóg" pomocna jest w aktywności ruchowej osobom w podeszłym wieku cierpiącym na zesztywnienie stawów.

Nordic walking można uprawiać wszędzie zarówno na terenach górzystych jak i na plaży, w miejskich parkach (na specjalnie wyznaczonych dróżkach) oraz w podmiejskich lasach, na naturalnym podłożu, jak i na asfaltowych chodnikach. Dzięki nordic walking możemy trenować i utrzymywać w dobrej kondycji praktycznie całe ciało. Dbamy o serce, mięśnie oraz o układ krwionośny. Może to być trening łagodny, dający odprężenie, jak i trening ostry i dynamiczny - znacznie poprawiający naszą kondycję fizyczną oraz ćwiczący nasze mięśnie.

Kijki nordic walking to nie tradycyjne kijki do nart czy wędrowania, lecz kijki spełniające określone wymagania, m.in.:
• kij musi prowadzić, aby można było odepchnąć się od podłoża i nie kołysać się na wszystkie strony
• kij musi podpierać ciało, aby stawy były odciążone i została zachowana równowaga
• kij musi amortyzować, aby stawy nie męczyły się przy wykonywaniu intensywnych ruchów.

Zalety płynące z uprawiania nordic walking:
• chodząc z kijami spalamy więcej kalorii niż podczas chodzenia, a nawet biegania (nawet do 400 kcal/godzinę)
• wzmacniamy mięśnie nóg, obręczy barkowej i ramion (w trakcie zwykłego chodzenia pracują tylko nogi i pośladki. Podczas nordic walking wzmacniane zostają mięśnie całego ciała)
• wzmacnia serce, redukuje zbyt wysokie ciśnienie, obniża poziom "złego" cholesterolu we krwi
• często polecany jest osobom z wadami kręgosłupa
• dzięki regularnym treningom zwiększy się swoboda wchodzenia na wzgórza
• zwiększa wytrzymałość mięśni zaangażowanych
• zmniejsza nacisk na piszczele, kolana, biodra, plecy a przede wszystkim oszczędzasz stawy kolanowe. Podczas biegania i intensywnego chodzenia bez kijków są one narażone na zbyt duże obciążenia (zwłaszcza gdy biegamy na asfalcie lub płytach chodnikowych). Ale gdy maszerujemy z kijkami, nacisk na stawy jest o 5-10 kg mniejszy, niż gdy idziemy bez nich
• kijki pozwalają nam na bardziej dynamiczny spacer w górach
• zapobiegamy sztywnieniu stawów (zwłaszcza wpływa na rozluźnienie mięśni barków i szyi napiętych z powodu stresu lub długotrwałego siedzenia za biurkiem)
• marsz z kijami inicjuje pracę ponad 90 proc. mięśni całego ciała
• regularny trening potrafi uregulować poziom cukru w surowicy krwi
• zdecydowanie poprawia się wydolność całego organizmu oraz kondycja. Badania wykazały, że podczas nordic walking dostarczamy organizmowi o 20-58 procent tlenu więcej niż w czasie tradycyjnego szybkiego marszu.

Dowiedz się więcej na temat: sporty | serce | technika | spacer | marsz | stawy | trening | kijki | mięśnie | sport

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje