Reklama

One są w tym dobre!

Motywacje są różne - potrzeba budowania wizerunku, odpowiedź na oczekiwania społeczne, moralna powinność, ale najczęściej podnoszony argument to opłacalność. W zespołach mieszanych panuje lepsza atmosfera, a pracodawców nie stać na rezygnowanie z potencjału, doświadczeń i kreatywności połowy populacji.

W ramach projektu Gender Index trwa druga edycja konkursu Firma Równych Szans. Mogą w nim startować firmy, które wdrażają dobre praktyki dotyczące równego traktowania pracowników. Czym są "dobre praktyki"?

Chęci i deklaracje

Reklama

Pierwszym krokiem może być stworzenie kodeksu etycznego zawierającego normy postępowania w firmie. Przedsiębiorstwo deklaruje w ten sposób chęć przestrzegania określonych wartości. "Szacunek pracowników do firmy przekłada się na zadowolenie klientów, dobrą reputację i w efekcie umacnia pozycję rynkową Grupy" - zapewnia prezes Zarządu BP Polska

Zamierza pani mieć dzieci?

Jednak same deklaracje nie wystarczą. Aby wprowadzić w firmie politykę równości płci trzeba zacząć od samego początku, czyli od rekrutacji pracowników. Właśnie podczas tego procesu kobiety napotykają na wiele barier wynikających ze stereotypów czy uprzedzeń. Dobre praktyki to przyjęcie obiektywnych kryteriów, takich samych dla wszystkich kandydatów. Ważna jest rezygnacja z pytań dotyczących dyspozycyjności, czy planów związanych z zakładaniem rodziny (BP), oraz podkreślanie w ogłoszeniach ze oferta skierowana jest do obu płci (ING).

Niektóre firmy wprowadzają specjalne programy służące przełamywaniu stereotypów np. promujące zawody informatyczne wśród dziewcząt (Motorola).

Będziemy w kontakcie

Macierzyństwo i duże zaangażowanie pań w obowiązki domowe to jedna z największych barier w rozwoju zawodowym. Ale oprócz firm, które unikają zatrudniania młodych kobiet z obawy, że te mogą zajść w ciążę, są takie, które wspierają młode mamy.

Wachlarz rozwiązań jest tu naprawdę duży: elastyczny czas pracy, wyznaczenie osób wspierających kobiet w ciąży w wykonywaniu obowiązków zawodowych, zapewnienie opieki lekarskiej oraz możliwości podnoszenia kwalifikacji w czasie urlopu macierzyńskiego.

W BP kobiety na urlopach macierzyńskich mają prawo do korzystania z telefonu komórkowego, komputera i samochodu służbowego, a także z opieki medycznej, rekreacji, kursów i szkoleń oraz rabatów na paliwo.

Dzieci pracowników IBM Polska mają zapewnione bezpłatne miejsca w przedszkolach. Każda kobieta przechodząca na urlop macierzyński i wychowawczy może uczestniczyć w programie "Będziemy w kontakcie". W ramach akcji otrzymuje komputer osobisty łącznie z instalacją dostępu do szerokopasmowewgo internetu oraz telefon komórkowy, ma też dostęp do poczty elektronicznej, intranetu oraz możliwość uczestniczenia w szkoleniach i spotkaniach. Opiekuna dla dziecka na czas wyjazdu służbowego zapewnia swoim pracownikom firma Procter&Gamble.

Panie awansują

Inną dobrą praktyką jest umożliwienie awansu i rozwoju zawodowego. Praktyczne działania polegają na przygotowaniu wraz ze swoim przełożonym planu rozwoju zawodowego (Deloite), ale są to także odpowiednie programy szkoleń, czy spotkania z ludźmi sukcesu.

Pensja i pensyjka

Szacuje się, ze kobiety zarabiają blisko 20proc. mniej niż mężczyźni. Aby walczyć z tym zjawiskiem, firmy stosujące dobre praktyki ustalają stawki wynagrodzeń dla poszczególnych stanowisk pracy, określają i definiują kompetencje oraz prowadzą monitoring wynagrodzeń.

Mobbing i molestowanie seksualne

Przeciwdziałanie mobbingowi i molestowaniu seksualnemu w miejscu pracy to przede wszystkim poinformowanie pracowników, że takie zachowania nie będą tolerowane, a także prowadzenie odpowiednich procedur (sprecyzowanie niedozwolonych zachowań, określenie procedury składania skarg). Tworzone są też specjalne linie telefoniczne (obsługiwane przez firmy zewnętrzne), gdzie można zgłaszać takie przypadki np. "Open talk" (BP) "Biała linia" (British American Tobacco).

Izabela Grelowska

Przygotowanie na podstawie "Przewodnik dobrych praktyk. Firma Równych Szans", Gender Index, UNDP EQUAL, 2007

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: firma | praktyki | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy