Plotki kontra wsparcie

Współpraca z koleżankami z firmy może układać się wspaniale, ale może być także źródłem niepotrzebnych frustracji. Dowiedz się, jak unikać konfliktów i budować dobre relacje.

Zarówno kobiety, jak i mężczyźni mogą sobie nawzajem utrudniać pracę. Z obserwacji dr Judith Briels, psycholog z Denver, wynika jednak, że właśnie kobiety robią to w sposób mniej jawny ale bardziej dyskryminujący. Przykłady? Obgadywanie za plecami, roznoszenie plotek albo "przypadkowe" wykluczenie z listy mailingowej.

Reklama

Co gorsza, w odróżnieniu od mężczyzn, trudniej nam się przyznać do takich działań. Nie umiemy też (szczególnie zaczynając pracę w jakimś miejscu), budować pozytywnych relacji zawodowych z innymi kobietami. Co zrobić, aby współpraca z koleżankami z firmy układała nam się jak najlepiej?

Sztuka konfrontacji

W sytuacji konfliktu, łatwiej nam powiedzieć o nim komuś niezwiązanemu ze sprawą, niż samej zainteresowanej. Unikanie konfrontacji rodzi plotki, wzajemną urazę i pasywną agresję. Najlepszym rozwiązaniem będzie rozmowa. Pozwoli wyjaśnić niedomówienia i oczyści atmosferę.

Rachel Simmons, autorka książki "Odd girl out", w której po raz pierwszy opisano zjawisko zastraszania między kobietami radzi, aby nawet gdy słyszymy nieprzychylne komentarze na własny temat, nie palić za sobą mostów. Powinnyśmy starać się utrzymywać poprawne relacje ze wszystkimi na tyle, na ile jest to możliwe.

Zamiast wybuchać, warto dać sobie czas, ochłonąć, by nabrać dystansu do sytuacji. Gdy będziesz gotowa do rozmowy, nie bój się powiedzieć, że poczułaś się zraniona lub zakłopotana tym, co usłyszałaś. Może się okazać, że osoba, do której czujesz żal, wcale nie chciała cię zranić, jednak powinna mieć świadomość, że tak się stało.

Porozmawiaj też o tym, co obie powinnyście zrobić, by wasza współpraca w przyszłości układała się lepiej. Wyraź swoje zdanie na temat plotek i złośliwości i tego, jak negatywny wpływ mają na pracę całego zespołu.

Trzymaj się tematów związanych z pracą, nie poświęcaj wiele uwagi przyczynom, dla których nie zostałaś gdzieś zaproszona czy pominięta.

Konkurencja = gra fair

Konkurencja w pracy nie jest niczym złym, bo pomaga w rozwoju zawodowym. Współzawodnictwo nie może być jednak destrukcyjne. Negatywne zjawiska związane z rywalizacją ograniczy na pewno znajomość zakresu swoich obowiązków.

- Nie można dopuścić do sytuacji, w której dziesięciu pracowników ubiega się o te same zadania - uważa Gwenn Speak, właścicielka agencji modelek Planit M. Jeśli jesteś podwładną, dowiedz się, jakie są wobec ciebie oczekiwania, jeśli szefową - ustal podział obowiązków tak, by nikt nikomu nie "zabierał" pracy.

Niewyraźne granice

Chęć przypodobania się innym to pokusa, której ulegamy najczęściej. Szczególnie, gdy pracujemy w grupie kobiet, za wszelką ceną staramy się zyskać ich przychylność. To trudny do przełamania wzorzec zachowania, który nie pomaga w rozwoju kariery.

Zbyt duże zaufanie może szybko skończyć się jeszcze większym rozczarowaniem. Zaufania nie zyskuje się od razu. Wchodząc w nowe środowisko, nie oczekuj więc, że możesz automatycznie wszystkim zaufać. Ludzie też nie od razu zaufają tobie.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje