Uwaga na system argentyński

Kredyty w tym systemie oferuje w Polsce wiele firm. I choć Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przestrzega przed wikłaniem się w tę sytuację bez wyjścia, to wciąż wielu Polaków nabiera się na reklamy firm pożyczających pieniądze w systemie argentyńskim.

Mechanizm działania jest bardzo prosty. Grupa osób wpłaca pieniądze, a raz na dwa miesiące ta osoba, która zadeklaruje jednorazową wpłatę największej sumy, dostaje kredyt. Problem w tym, że ostatnia z osób należących do grupy może otrzymać pożyczkę dopiero po kilku latach. Oczywiście pod warunkiem, że w tym czasie znajdą się kolejne osoby, które będą wpłacały pieniądze. Gdy ich nie będzie, firma zbankrutuje.

Reklama

Mimo że ostrzeżenia raz po raz pojawiają się w mediach, wiele osób wciąż daje się nabrać na ogłoszenia typu: Nie masz zdolności kredytowej, przyjdź do nas. Niestety, większość tych ogłoszeń to finansowa pułapka. Ci nabici w butelkę tłumaczą potem, że piramida finansowa to dla nich jedyna szansa na dostanie kredytu, bo tania pożyczka w banku to oferta tylko dla ludzi zasobnych w gotówkę. Jak sprawdziła reporterka RMF, Grażyna Bekier, jeśli nie pracujesz, nie masz stałych udokumentowanych dochodów, to choćby najniższa pożyczka w banku pozostaje tylko marzeniem.

Jak odróżnić firmę pożyczającą pieniądze w systemie argentyńskim od innych firm dających kredyty? - Przyjmuje się wpisowe. To jest jakby pierwsze żądanie ze strony firmy w stosunku do potencjalnego klienta. Dwa ? tworzone są jakby grupy założycielskie. Trzecią cechą charakterystyczną jest przyznawanie kredytu odbywa się przez losowanie - mówi prokurator Wojciech Miłoszewski.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego wpływa coraz więcej skarg od ludzi, którzy uwierzyli w piramidę finansową, ubolewa, że prokuratura nie potrafi poradzić sobie z tym problemem. Czy zatem zakazać działania firm pożyczających pieniądze w tym systemie czy też objąć firmy nadzorem bankowym? Nad tym zastanawiają się ministrowie.

Dowiedz się więcej na temat: kredyt | urząd ochrony konkurencji i konsumentów

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje