W małej firmie czy w dużej korporacji?

Obecna sytuacja na polskim rynku pracy nie sprzyja znalezieniu zatrudnienia, nawet absolwentom najlepszych uczelni mają z tym trudności.. Zastanawianie się, czy podjąć pracę w dużej, czy może raczej małej firmie niekiedy pozbawione jest sensu.

Nie można jednak wykluczyć, że komuś zdarzy się stanąć przed takim dylematem. Przed podjęciem ostatecznej decyzji należy dobrze przeanalizować zarówno zalety, jak i wady pracy w dużej korporacji.

Reklama

Niejednokrotnie wybór tej a nie innej firmy podyktowany jest charakterem osoby starającej się o pracę. Pracy w dużej firmie towarzyszy niemal zawsze atmosfera formalnego zachowania. Dlatego ci, którzy przedkładają pracę w małym zespole nad korporacyjne życie, zdecydowanie powinny wybierać spośród małych i średnich przedsiębiorstw. Niezbyt liczny personel sprzyja nawiązywaniu znajomości, podczas gdy praca w dużym zakładzie ogranicza się najczęściej do znajomości jedynie z widzenia. Pracownicy dużych firm porównują często szansę na spotkanie Dyrektora Naczelnego z otrzymaniem audiencji u Papieża. Nieodpowiedni pod tym względem wybór pracy, zmuszający nieustannie do oficjalnego zachowania czy wręcz powodujący alienację, może sprawić, że praca z czasem dla niektórych osób stanie się męcząca.

Praca w dużej firmie uniemożliwia bardzo często zwrócenie się o pomoc do innych, o zmusza do samodzielnego podejmowania decyzji. Powodem takiej sytuacji jest to, że większość menedżerów średniego szczebla jest odpowiedzialna za ściśle określone, powierzone im obowiązki. Brak rozeznania w innych sprawach oraz pośpiech i duże tempo pracy powodują, że każdy pracownik zdany jest najczęściej sam na siebie. Charakter dużych korporacji sprawia, że zwracanie się o pomoc czy choćby same wyjaśnienia, mogą zostać potraktowane przez innych, jak coś nieprzystającego do powagi wykonywanej pracy.

W małych firmach niejednokrotnie wszyscy współpracownicy znają się w pewnym zakresie na obowiązkach i pracy innych. Z tego powodu, w takich środowiskach bardziej można liczyć na pomoc, czy choćby chwilowe zastępstwo w wykonywanych obowiązkach przez drugą osobę. Charakter tego typu miejsc pracy sprawia, że pracownicy mają częstsze i lepsze kontakty z przełożonymi, przez co mogą wpływać na zarządzanie firmą.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje