Wyższy most, bardziej atrakcyjna kobieta

Czy wysokość mostu może wpływać na atrakcyjność osoby na nim stojącej?

W 1974 roku dwóch profesorów psychologii, Donald Dutton i Arthur Aron, przeprowadziło nietypowy eksperyment na mostach łączących brzegi rzeki Capilano w Kolumbii Brytyjskiej. Jeden z tych mostów był kołyszącą się kładką zawieszoną około sześćdziesięciu metrów nad skałami; drugi znajdował się znacznie niżej i miał solidniejszą konstrukcję.

Reklama

Młodych mężczyzn przechodzących przez mosty zatrzymywała kobieta udająca ankietera prowadzącego badania rynku. Prosiła ich o wypełnienie prostego kwestionariusza, a następnie oferowała im swój numer telefonu na wypadek, gdyby chcieli dowiedzieć się czegoś więcej o jej pracy. Zgodnie z przewidywaniami eksperymentatorów mężczyźni nie tylko znacznie częściej brali numer telefonu na wysokim moście, ale też znacznie większy procent z nich dzwonił później do kobiety.

Dlaczego tak się działo?

Znanym faktem jest, że kiedy spotykamy kogoś atrakcyjnego, nasze serce zaczyna bić szybciej; ciało przygotowuje się w ten sposób do ewentualnego działania. Dutton i Aron zadali sobie pytanie, czy prawdziwa jest odwrotna zależność - czy ludzie, których serce bije szybciej z zupełnie innego powodu, chętniej uznają napotkaną osobę za atrakcyjną. Stąd właśnie pomysł z mostami. Niepewna konstrukcja zawieszonego wyżej i kołyszącego się mostu powodowała, że ludziom przechodzącym nim przez rzekę serca biły szybciej niż osobom na niższym moście. Kiedy do mężczyzn na wyższym moście podchodziła kobieta, nieświadomie łączyli szybsze tętno z jej osobą, a nie z mostem.

Ciało oszukiwało mózg - mężczyzna sądził, że kobieta mu się podoba, przez co częściej przyjmował numer telefonu i później do niej dzwonił. Wyniki eksperymentu nie tylko pokazują, że ciało może oszukać mózg, ale że zjawisko to ma poważne konsekwencje dla naszego życia.

Kopalnia Wiedzy
Dowiedz się więcej na temat: ciało | numer telefonu | most

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje