Zmęczona? Możesz sobie poradzic sama!

Nadmiar obowiązków, pośpiech czy duży wysiłek sprawiają, że ciągle czujesz się zmęczona. Przeczytaj, co robić, aby wrócić do formy i cieszyć się dobrym samopoczuciem.

Czujesz się wyczerpana i znużona? Masz problem z wykonywaniem dobrze znanych ci zadań, spada twoje zainteresowanie czymś, co lubiłaś, twoja koncentracja jest osłabiona, szybciej się denerwujesz, towarzyszą ci częste wybuchy gniewu?

Reklama

Przepracowanie, złe nawyki żywieniowe, problemy ze snem, niepokój czy niewłaściwa ilość ćwiczeń nie są jedynymi przyczynami towarzyszącego ci zmęczenia.

Ich powodami mogą być także stres, depresja, zakażenia, niskie ciśnienie, problemy z układem pokarmowym, zespół napięcia przedmiesiączkowego, cukrzyca lub przyjmowanie środków nasennych. Częstym czynnikiem wpływającym na zmęczenie jest także niedobór witaminy B12, za który odpowiedzialna jest zbyt mała ilość kwasu żołądkowego.

Badania udowodniły, że zmęczenie w większym stopniu niż złe zwyczaje żywieniowe czy palenie papierosów przyczynia się do skrócenia życia. Aby zapomnieć co to zmęczenie zacznij mu zapobiegać.

Zmęczeni żyją krócej

Po pierwsze zwróć uwagę na to, co jesz. Niech w twoim codziennym menu znajdą się ryby, mięso, mleko, wyroby pełnoziarniste oraz orzechy, oleje roślinne, nasiona, owoce i warzywa, które są źródłem witamin C, B i E, magnezu, potasu i żelaza.

Słodycze zamieniaj na makarony i fasolkę, które są źródłem złożonych węglowodanów, rezygnuj z wyrobów zawierających cukier i białą mąkę.

Postaraj się, aby twoja dieta była bogata w chrom znajdujący się na przykład w serach i błonnik będący składnikiem jabłek i warzyw strączkowych. Zawsze jedz śniadania, a twoje kolacje niech będą lekko strawne, pozbawione tłuszczu, kofeiny i alkoholu.

Noś ze sobą jabłko, które jest dobrą przekąską między posiłkami. Aby pobudzić się w czasie dnia kup wodę z żeń-szeniem, który w naturalny sposób pobudza organizm.

Spraw sobie przyjemność

W pracy rób sobie krótkie przerwy, które zapobiegną znużeniu, a po pracy wybierz się na spacer, podczas którego dotlenisz się i zrelaksujesz. Staraj się uprawiać jakiś sport, ponieważ regularne ćwiczenia przyśpieszają metabolizm i mają wpływ na wydzielanie endorfin, dzięki którym utrzymasz dobry nastrój.

Dobrym wyborem jest joga. Postaraj się zredukować towarzyszący ci stres, oglądnij dobry film, spotkaj się z przyjaciółmi, znajdź sobie jakieś hobby.

Przestrzegaj stałych godzin wstawania i kładzenia się spać, a jeżeli po pracy odczuwasz drobne zmęczenie zrób sobie około 20 minutową drzemkę.

Jeżeli zmęczenie utrzymuje się dłużej niż 3 tygodnie, towarzyszą mu bóle głowy i brzucha, gorączka lub skoki ciśnienia udaj się do lekarza. Wskazane jest badanie krwi, która pomoże wykluczyć cukrzycę, problemy z tarczycą lub anemię.

PC

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje