Ciążowe przypadłości

Problemy z układem pokarmowym miewa większość przyszłych mam. Sprawdź, jak sobie z nimi poradzić.

Nudności, zgaga i zaparcia to dolegliwości, które w czasie ciąży pojawiają się wyjątkowo często. Bez wątpienia dolegliwości te utrudniają przyszłej mamie normalne funkcjonowanie, a czasami nawet wykluczają z życia zawodowego czy towarzyskiego. Na szczęście zazwyczaj nie stanowią zagrożenia ani dla matki, ani dla dziecka, dlatego rzadko wymagają interwencji lekarza. Ponieważ kłopoty z układem pokarmowym są ściśle związane ze zmianami hormonalnymi, zachodzącymi w ciele ciężarnej kobiety, pojawiają się w różnych okresach ciąży i z odmiennym natężeniem. Można je łagodzić poprzez zmianę trybu życia, sposobu odżywania się i zwiększenie dawki ruchu. Sprawdź, jak to zrobić.

Reklama

Jest mi niedobrze!
Nudności dotykają większość kobiet w I trymestrze ciąży (najczęściej występują między 6. a 14. tygodniem). Niektórym kobietom mogą dokuczać dłużej, nawet do końca ciąży. Ponieważ zazwyczaj pojawiają się zaraz po przebudzeniu, są nazywane porannymi mdłościami. Ich przyczyną jest prawdopodobnie wzrost poziomu hormonu HCG. Im większe jest jego stężenie, tym silniej pobudza on ośrodek wymiotny w mózgu. Aby złagodzić poranne nudności:

śniadanie zjedz jeszcze w łóżku - w pozycji półleżącej na boku przegryź sucharek lub imbirowe ciasteczko;

popij posiłek sokiem z jabłek lub herbatką imbirową (imbir wyjątkowo skutecznie łagodzi mdłości!);

w ciągu dnia jedz wyłącznie lekkostrawne posiłki;

spożywaj małe porcje dań, za to częściej;

kiedy nudności się nasilają, możesz ssać cząstki cytryny lub pogryzać imbir.

Dlaczego tak piecze?

Zgaga zwykle pojawia się w II trymestrze ciąży. Przyszła mama odczuwa wtedy pieczenie w klatce piersiowej lub gardle. Dolegliwości, choć nieprzyjemne, na szczęście nie są szkodliwe. Za ich występowanie odpowiedzialny jest progesteron, który rozluźnia mięśnie gładkie macicy i przewodu pokarmowego. Powoduje to cofanie się do przełyku kwasu żołądkowego i niestrawionych resztek pokarmów. Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia zgagi:

jedz niewielkie porcje i dokładnie przeżuwaj pożywienie;

unikaj napojów gazowanych oraz ciężkostrawnych potraw: tłustych, pikantnych, na bazie kapusty i fasoli;

przez godzinę po posiłku nie kładź się na plecach;

po konsultacji z lekarzem sięgnij po lek neutralizujący nadmiar kwasu żołądkowego (dostępny bez recepty).

Zaparcia to nie wstyd

Cierpi na nie niemal połowa kobiet w II i III trymestrze ciąży. Powstają w wyniku ucisku rosnącej w szybkim tempie macicy na jelita oraz wzrostu poziomu progesteronu, który spowalnia perystaltykę przewodu pokarmowego. Aby uniknąć zaparć:

jedz produkty bogate w błonnik, np. pieczywo razowe, jogurty z ziarnami i probiotykami, otręby, świeże owoce i warzywa;

codziennie wypijaj przynajmniej 2 litry wody, soków i kompotów, np. z suszonych śliwek;

dużo spaceruj i gimnastykuj się.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje