5 pokarmów na wzmocnienie

Chciałabyś, aby twój brzdąc był zdrowy i pełen energii przez całe lato? Podpowiadamy, jakie produkty korzystnie wpłyną na jego formę.

Jest wiele sposobów na poprawę odporności. Ruch na świeżym powietrzu, zimny wychów i unikanie tłumów to tylko niektóre z nich. Jednak specjaliści uważają, że decydujący wpływ na kształtowanie systemu odpornościowego dziecka ma przede wszystkim to, co otrzymuje ono do jedzenia. Udowodniono, że urozmaicone, wartościowe pokarmy wspomagają pracę układu immunologicznego, czyniąc go silniejszym i mniej podatnym na choroby. Choć przemyślana dieta nie sprawi, że brzdąc w ogóle przestanie chorować (a to też trening dla jego systemu odpornościowego!), z pewnością doda mu sił. Sprawdź, które pokarmy odgrywają najistotniejszą rolę w budowaniu odporności malca.

Reklama

1. Mleko mamy To najważniejszy spośród produktów wzmacniających. W pokarmie matki znajdują się bowiem białka odpornościowe, np. laktoferyna (działa przeciwbakteryjnie), lizozym (ogranicza działanie drobnoustrojów) i immunoglobuliny - przeciwciała, które neutralizują wirusy i bakterie, chroniąc w ten sposób organizm przed infekcjami. Mleko mamy dostarcza też dziecku prebiotyków (węglowodanów), które pobudzają probiotyki (czyli tzw. dobre bakterie zasiedlające układ pokarmowy) do namnażania się. Dlatego dobrze jest karmić dziecko naturalnie co najmniej przez pierwsze 6 miesięcy jego życia, a najlepiej do końca pierwszego roku. Warto podjąć ten trud, gdyż zdaniem pediatrów, dzieci karmione naturalnie są zdrowsze, rzadziej zapadają na infekcje górnych dróg oddechowych, zapalenia uszu, infekcje układu moczowego, alergię, cukrzycę. Są też mniej podatne na bóle brzuszka i kolki.

Nasza rada: Jeśli nie możesz karmić piersią, wybierz dla dziecka mleko zbliżone swoim składem do pokarmu kobiecego (np. Bebilon z formułą Immunofortis; Nan Active 1, 2; Bebiko Omneo 1, 2).

2. Kaszki i kasze Organizm dziecka doskonale wzmacniają również różnego rodzaju kaszki. Produkty te dostarczają nie tylko składników potrzebnych do prawidłowego rozwoju, ale także wspomagają funkcjonowanie układu odpornościowego. W swoim składzie zawierają duże ilości białka niezbędnego do budowy ciał odpornościowych, a także składniki mineralne - zwłaszcza te, których najczęściej brakuje maluchom, czyli:

• żelazo, które wzmacnia organizm i dodaje mu sił do walki z chorobami;

• wapń, będący budulcem kości, zębów i mięśni;

• cynk, zapobiegający infekcjom. Gotowe kaszki dla niemowląt są ponadto wzbogacone w witaminy. Dla układu odpornościowego malucha szczególnie cenna jest witamina A, wspomagająca naturalne bariery ochronne, i witamina E, która wzmacnia siły obronne organizmu i przyspiesza wytwarzanie przeciwciał. Niektóre kaszki w swoim składzie zawierają także prebiotyki skutecznie wspierające odporność dziecka.

Nasza rada: Kaszki w jadłospisie dziecka powinny się pojawić w 5. i 6. miesiącu życia. Na początek możesz wprowadzić kaszkę bezglutenową ryżową lub kukurydzianą, a na pierwszy glutenowy posiłek wybierz kaszę manną (podaj ją z mlekiem lub dodaj do warzywnej zupki).

Dowiedz się więcej na temat: układ | mleko | dynia | jabłka | witaminy | organizm | odporność

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje