Napoje zimne i zdrowe

Rozgrzeją po długim zimowym spacerze, ugaszą pragnienie w nagrzanym mieszkaniu, pomogą uporać się z infekcją. Oto lista najlepszych napojów dla niemowlaka i starszaka.

Wbrew powszechnej opinii zimą także trzeba dbać o to, by dziecko dostatecznie dużo piło. Dwu-, czterolatek powinien wypijać każdego dnia około 4-6 szklanek wody i innych napojów. Tym bardziej, że gdy sezon grzewczy w pełni, w przegrzanych mieszkaniach maluchy często pocą się równie mocno jak latem.

Reklama

Poza tym kaloryfery, pracujące pełną parą sprawiają, że powietrze w pomieszczeniach staje się suche jak pieprz. A przesuszone śluzówki w gardle i nosie ułatwiają zadanie wirusom, które tylko czekają, by zaatakować osłabiony organizm.

Z kolei gdy maluch złapie infekcję, podstawowe zalecenie każdego lekarza brzmi: "proszę dopilnować, by dziecko jak najwięcej piło". Jakie napoje najlepiej mu posłużą? O podpowiedź poprosiliśmy panią Annę Stolarczyk, dietetyka z Centrum Zdrowia Dziecka.

Herbatki ziołowe

Granulowaną rumiankową, z kopru włoskiego albo z melisy można podać nawet niemowlęciu, bo łagodzi kolkę, uspokaja, poprawia trawienie.

Niektóre z nich można serwować dziecku już od drugiego tygodnia życia. Aby je przygotować, wystarczy zalać granulki ciepłą, przegotowaną wodą i wymieszać. Niestety, takie herbatki oprócz dobroczynnych ziółek, zwykle zawierają też cukier.

Dlatego lepiej wybierać te z suszonych ziół - tych samych, które spotykamy w herbatkach granulowanych, a także z mięty. Możesz je zaproponować dziecku, które skończyło pół roku. Jak je przygotować?

Trzeba zalać torebkę szklanką wrzątku i poczekać około minuty, aż napój nabierze delikatnego koloru. Następnie należy go wystudzić. Dla starszych brzdąców - po 1. roku życia - herbatkę z mięty lub melisy możesz np. "doprawić" cytryną, by była smaczniejsza i jeszcze zdrowsza.

Mleko modyfikowane

Maluch powinien je pić nie tylko w 1. roku życia, ale także później - aż do 3. urodzin.

Zapewnia ono smykowi wapń i witaminę D3, niezbędne do prawidłowej budowy zębów i kości, a także tłuszcze potrzebne m.in. do rozwoju układu nerwowego.

Brzdąc znajdzie w nim także ilość białka, dostosowaną do potrzeb rozwijającego się organizmu. Wprawdzie jest ono podstawowym budulcem komórek, ale w zbyt dużych ilościach (np. takich, jakie występują w zwykłym mleku krowim) mogłoby niepotrzebnie obciążać organizm.

Starszemu niemowlęciu czy małemu dziecku, można przygotować na bazie mleka modyfikowanego oraz owoców pyszny i zdrowy koktajl.

Soki owocowe

Najzdrowsze dla najmłodszych są te gotowe, przeznaczone dla niemowląt i małych dzieci.

Produkuje się je z najwyższej jakości owoców, pochodzących ze specjalnych upraw. Nie zawierają konserwantów ani sztucznych dodatków smakowych, a dzięki odpowiedniemu przyrządzaniu zachowują większość witamin. Oprócz smaku - niemowlęta zwykle zaczynają od jabłkowego - można sobie wybrać także konsystencję.

Czym się różni sok przecierowy od klarownego? Pierwszy zawiera cząsteczki owoców. Dzięki temu jest bardziej sycący i ma większą ilość błonnika, który poprawia pracę przewodu pokarmowego. Z kolei sok klarowny lepiej gasi pragnienie.

Trzeba jednak pamiętać, że nawet niedosładzanych przysmaków nie wolno podawać smykom bez ograniczeń. Zalecana dzienna porcja to ok. 150 ml.

Woda

Doskonale gasi pragnienie i nawadnia organizm. Dla niemowląt najlepsza jest butelkowana niskozmineralizowana,

najlepiej z atestem Instytutu Matki i Dziecka, Centrum Zdrowia Dziecka lub Państwowego Zakładu Higieny. Nie trzeba jej gotować, jeśli od otwarcia nie upłynęło 12 godzin. Dwu-, trzylatkowi można zaserwować mineralną prosto z butelki, nawet po dłuższym okresie przechowywania. Niemowlęciu lepiej nie podawać wody z kranu (zawiera dodatki chemiczne) ani oligoceńskiej, zwłaszcza przechowywanej dłużej niż dobę (namnażają się w niej bakterie, które mogą spowodować zatrucie). Nie polecamy też wód smakowych, bo zawierają cukier oraz substancje chemiczne obciążające wątrobę dziecka. Nadają one wodzie owocowy smak i zapach oraz przedłużają jej trwałość. Picie wód smakowych kształtuje również złe nawyki u dziecka. Maluch bardzo szybko przyzwyczaja się do słodkiego smaku, a to zwiększa ryzyko wystąpienia w przyszłości nadwagi i próchnicy zębów. Jeśli chcesz by woda była smaczniejsza, raz na jakiś czas możesz wcisnąć do niej odrobinę soku z cytryny i dodać miodu do smaku (obydwa te składniki nadają się dopiero dla dzieci po 1. roku). Napój będzie wtedy słodkawy, ale bez sztucznych dodatków.

Herbatki z owoców

Te z suszonej dzikiej róży, maliny, żurawiny czy aronii są orzeźwiające, a przy tym zdrowe.

Nie ma w nich szkodliwych dodatków, za to zawierają m.in. sporo witaminy C. Można je podawać niemowlętom po 6. miesiącu. Nie należy ich parzyć zbyt długo, bo mogą się wydawać cierpkie. Można je posłodzić odrobiną cukru.

Kakao i kawa zbożowa

Te przygotowane na mleku napoje są idealne m.in. na śniadanie i kolację. Nie tylko smakują brzdącom, ale i dostarczają im cennych składników,

takich jak magnez, wapń czy żelazo. Dlatego słabe kakao czy kawę zbożową warto wprowadzić do menu dziecka już po 1. roku życia (pod warunkiem że brzdąc nie ma alergii na gluten znajdujący się w "zbożówce" lub kakao). Dzieciom przed 3. trzecimi urodzinami warto przyrządzać te napoje na mleku modyfikowanym typu Junior.

Herbatki owocowe dla niemowląt

Są bezpieczne dla kilkumiesięcznych brzdąców, ale smakują także starszakom. Można je podawać na ciepło i na zimno.

Zawierają dodatek różnych sproszkowanych owoców. Kupując herbatkę dla swojego dziecka, najlepiej szukaj takiej niedosładzanej. Koniecznie przeczytaj jej skład umieszczony na etykiecie, gdyż informacja "bez cukru" albo "bez cukru krystalicznego" oznacza tylko, że w produkcie nie ma sacharozy, czyli białego cukru, natomiast może on zawierać inne cukry, które także lepiej ograniczać, np. fruktozę lub glukozę. Niektóre herbatki zawierają także wspierającą odporność witaminę C. Przygotowując je, staraj się, aby były lekkie.

Kompoty owocowe

Taki napój możesz podać dziecku, które skończyło pół roku. Na tym etapie najlepiej go przygotować z jabłek, czarnych jagód, porzeczek albo gruszek.

Z kolei w 9. miesiącu możesz zaproponować malcowi kompot z agrestu, a w 10. - ze śliwek, moreli lub odpestkowanych wiśni. Brzdąc po 1. urodzinach może już wypić kompot z truskawek. Wcześniej jest to raczej niewskazane z powodu dużego ryzyka wystąpienia alergii. Uwaga! Owoce na kompot dla dziecka koniecznie muszą być dobrej jakości (świeże, z nieuszkodzoną skórką). W razie potrzeby kompot można posłodzić niewielką ilością cukru, jednak powinno go być tylko tyle, aby złagodzić jego cierpki smak. Jeśli na kompot dla niemowlęcia lub małego dziecka wybierzesz bardzo dojrzałe, słodkie owoce, cukier nie będzie potrzebny.

Sok warzywny

Większość dzieci zaczyna od soczku marchewkowego lub marchewkowo-owocowego - już po 4.-6. miesiącu życia.

Dla takich maluszków najlepsze są gotowe soczki dla niemowląt. Jednak dwulatek może już pić wielowarzywny sok z kartonu lub świeży jednodniowy, np. selerowy, marchewkowy czy buraczany. Takie soki zawierają cenne składniki, jak potas, który reguluje pracę układu nerwowego i wspomagający odporność beta-karoten.

Dowiedz się więcej na temat: owoce | soki | maluch | kakao | napoje | dziecko

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje