Potrzebuję ruchu

Machanie nóżkami, turlanie się z boku na bok, raczkowanie - to świetny trening nie tylko dla mięśni malca, ale też dla jego... inteligencji. Sprawdź, dlaczego tak się dzieje.

Każda czynność, którą wykonuje twoje dziecko - zabawa czy nowo zdobyta umiejętność - wpływa na jego dalszy rozwój.

Reklama

Najpierw jest to mimowolne machanie rączkami i nóżkami, które stopniowe przeradza się w zdobywanie kontroli nad mięśniami szyi, brzucha, kończyn i grzbietu.

To z kolei prowadzi do opanowania przez dziecko umiejętności siedzenia, stania i samodzielnego przemieszczania się - początkowo na czworakach, potem na dwóch nóżkach.

A im więcej malec się rusza, tym jest sprawniejszy fizycznie i umysłowo: jego aktywność stymuluje nie tylko rozwój kości i mięśni, ale i przynosi nowe doświadczenia zmysłowe oraz poznawcze. Każda wykonywana czynność i każdy bodziec z otoczenia aktywizuje bowiem do pracy mózg maluszka, który tworzy w ten sposób nowe połączenia nerwowe.

Dlatego warto stwarzać dziecku jak najwięcej okazji do zabawy ruchowej i gimnastyki. Podpowiadamy, jak to robić!

0-6 miesięcy

Pierwsze miesiące życia to okres, kiedy dziecko uwielbia być kołysane. Taki ruch działa na maleństwo nie tylko bardzo uspokajająco, ale jest także niezwykle istotny dla rozwoju jego mózgu. Zdaniem specjalistów wynika to zarówno z doświadczeń, jakie maluch nabył w okresie płodowym (był kołysany w brzuchu mamy), jak i z potrzeby doskonalenia zmysłu równowagi.

Bujanie niemowlęcia w różnych kierunkach (w przód, w tył oraz na boki) pozytywnie wpływa na rozwój tak zwanego układu przedsionkowego.

To część systemu nerwowego, która rozwija się najintensywniej w pierwszych dwóch latach życia dziecka, i która jest odpowiedzialna za zmysł równowagi oraz koordynację ruchową.

To dzięki niemu maluszek nauczy się w przyszłości skakać na jednej nodze, chodzić po krawężniku, będzie mógł wchodzić po schodach i opanuje sztukę jeżdżenia na rowerze. Samo kołysanie dziecka to jednak nie wszystko.

Do rozwoju układu nerwowego malec potrzebuje także innego rodzaju aktywności: musi mieć możliwość swobodnych ruchów nóżkami i rączkami, chwytania zabawek czy turlania się.

Każdy rodzaj takiej aktywności fizycznej to sygnał dla jego mózgu, by wytworzył nowe połączenie nerwowe.

Im będzie ich więcej, tym łatwiej dziecko zdobędzie kolejne ważne umiejętności: od utrzymania głowy ok. 3. miesiąca, przez obroty z pleców na brzuch ok. 6., siedzenia ok. 9. miesiąca, aż po stanie i chodzenie (ok. 12.-15.).

Jeżeli w ciąży dużo leżałaś lub ze względów zdrowotnych musiałaś ograniczyć aktywność ruchową, twoje dziecko po narodzinach może potrzebować dodatkowej stymulacji.

Prawdopodobnie samo ci pokaże, co lubi (np. będzie się domagało ciągłego bujania w wózku).

Nasze rady:

Jeśli musisz leżeć w ciąży, kup sobie fotel na biegunach - bujając się, będziesz jednocześnie rozwijać zmysł równowagi swojego dziecka;

Po narodzinach noś malca na rękach i bujaj przynajmniej 15 minut dziennie;

Poznaj potrzeby dziecka: jedne maluchy wolą delikatny ruch, a inne - mocniejsze kołysanie.

Do rozwoju ruchowego niemowlę potrzebuje dużo przestrzeni. Pozwól mu bawić się na podłodze: nieskrępowany ruch gwarantuje rozwój kości i mięśni oraz mózgu. Sprawia, że dziecko jest śmiałe i radosne.

6-12 miesięcy

To okres, w którym dziecko pełza, raczkuje, aż w końcu chodzi. Pamiętaj, że każdy maluch rozwija się we własnym tempie i w swoim czasie nabywa nowe umiejętności. Nie jest to związane z ilorazem inteligencji, lecz z uwarunkowaniami genetycznymi i zebranymi doświadczeniami.

Dlatego nie wolno przyspieszać rozwoju ruchowego malca, aby mu nie zaszkodzić. Umiejętnością ważną dla dziecka jest raczkowanie.

Wykonywanie ruchów naprzemiennych, a potem próby samodzielnego wstawania oraz chodzenia, wpływają na rozwój półkul mózgowych i w naturalny sposób stymulują umysł dziecka. Podczas tych czynności mózg tworzy więcej połączeń nerwowych między prawą a lewą stroną.

Ich liczba wpływa na współpracę i integrację obu półkul, a ta jest niezbędna w procesie tworzenia pełnego obrazu świata i nabywania nowych umiejętności przez dziecko.

Lewa półkula (zwana logiczną) u osób praworęcznych odpowiada za racjonalne myślenie, analizę słowną i pamięć krótkotrwałą.

Dowiedz się więcej na temat: maluch | machanie | umiejętności | dziecko

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje