Rozszerzanie diety dziecka

Wprowadzanie nowych smaków to ważny krok w życiu malca. Teraz kształtują się jego przyszłe nawyki żywieniowe. Co, kiedy i jak mu podawać?

Specjaliści od żywienia zalecają wprowadzanie nowych pokarmów od 6. miesiąca życia dla dzieci karmionych piersią i w 5. miesiącu, gdy są karmione mlekiem modyfikowanym.

Reklama

Zresztą maluszek na pewno sam da ci znać, kiedy mleko przestanie mu już wystarczać.

Gdy częściej niż do tej pory domaga się piersi (co 1-2 godziny), coraz bardziej interesują go posiłki dorosłych, wkłada do ust zabawki - to sygnały, że jest gotowy na nowości w diecie.

Wprowadzaj je stopniowo. Półroczne dziecko powinno zjadać 5-6 posiłków dziennie, w tym 1-2 inne niż mleko.

W 8. miesiącu, oprócz karmienia na żądanie, w diecie powinien znaleźć się dziennie jeden posiłek warzywno- mięsny, zbożowy i owocowy.

Na początek

Nie ma jasnych wytycznych, co powinno być pierwszym stałym pokarmem. Może być to jednoskładnikowa papka jarzynowa lub kaszka bezglutenowa (ryżowa lub kukurydziana). Dla maluszka, prócz tego, że poznaje nowy smak, bardzo ważna jest także zmiana dotychczasowej konsystencji pokarmu.

Musi uczyć się jeść coś innego niż tylko płyny. Jeśli obawiasz się, że może mieć kłopot z żuciem i łykaniem, pierwszą zupkę przygotuj w półpłynnej konsystencji.

Kiedy dziecko siedzi już pewnie i ma pierwsze ząbki, papki zamieniaj stopniowo na mniej rozdrobnione dania - jarzyny rozgniataj widelcem lub trzyj na tarce, mięso drobno siekaj.

Stopniowo i cierpliwie

Papki od razu zacznij podawać łyżeczką. Najlepiej plastikową - niemowlę ma bardzo delikatne dziąsła.

Karmienie łyżeczką ćwiczy zgryz i aparat mowy. Na początek nałóż odrobinę pokarmu na sam czubek, by dziecko mogło go zlizać lub wyssać.

Z czasem nauczy się zgarniać jedzenie wargami. Zacznij od podawania 2-3 łyżeczek i stopniowo zwiększaj ilość.

Pozwalaj jeść maluchowi tyle, ile chce, w jego własnym tempie. Nie zniechęcaj się, gdy pluje i grymasi.

Bądź cierpliwa, nie rezygnuj z zupki czy deseru, jeśli nie spodoba się od razu. Mały smakosz może potrzebować kilkunastu podejść nim zaakceptuje nowe danie.

Warzywa przed owocami

Pierwsze warzywa w diecie dziecka powinny być delikatne i lekkostrawne. Najlepiej, by była to papka (zupka) z marchewki - dzieci bardzo lubią jej słodkawy smak. Ale może być to też ziemniak czy dynia.

Następne zalecane jarzyny to: seler, pietruszka, brokuł, kalafior, burak, cukinia, kabaczek, fasolka szparagowa itp. Warto, by szkrab poznał najpierw smak warzyw, zanim wprowadzisz do jadłospisu owoce.

Jeśli polubi je teraz, chętnie będzie sięgał po nie później. Poza tym łatwiej je zaakceptuje, gdy nie zna jeszcze słodkiego i wyrazistego smaku owoców. Zacznij od małych ilości przecieru bez dodatku cukru, serwowanego np. na deser.

Najlepiej podaj owoce krajowe. Na początek jabłka, jagody, maliny, porzeczki, a następnie brzoskwinie, morele, gruszki i wiśnie.

Dowiedz się więcej na temat: owoce | mleko | posiłek | mięso | dziecko | smak | diety

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje