Trudne początki

Choć wiadomość o ciąży zapewne wprawi cię w nastrój euforii, przez kilka lub nawet kilkanaście pierwszych tygodni twój organizm może nie podzielać tej radości.

Za sprawą wzrostu poziomu hormonu HCG mogą bowiem zacząć dokuczać ci męczące nudności i wymioty, a także wszechogarniające zmęczenie.

Reklama

Nie tylko o poranku

Nudności miewa większość kobiet spodziewających się dziecka. Niektóre z przyszłych mam odczuwają wówczas jedynie niechęć do pewnych pokarmów, inne wymiotują sporadycznie, jednocześnie nie tracąc apetytu, jeszcze inne chciałyby zwymiotować, ale pomimo starań nie mogą tego zrobić.

Są też takie, które reagują torsjami na każdy posiłek, napój lub też na niektóre zapachy, niezależnie od pory dnia. Pocieszające jest to, że te uciążliwe dolegliwości ustępują zwykle około 14. tygodnia ciąży.

Aby im zaradzić, jedz lekkostrawne posiłki. Spożywaj małe porcje, za to częściej. W związku z tym, że zwykle mdłości najsilniej odczuwane są rano, zaczynaj dzień od śniadania podanego do łóżka. W pozycji półleżącej na boku zjedz sucharek, herbatnik lub ciasteczko.

Popij posiłek sokiem z jabłek lub herbatką imbirową (imbir skutecznie łagodzi mdłości!) i poleż jeszcze przez pół godziny. Jeśli dolegliwości dokuczają ci przez cały dzień, ssij kawałki cytryny lub pogryzaj imbir.

Konieczny odpoczynek

Już po południu padasz z nóg, często ziewasz, a po przejściu kilkuset metrów dostajesz zadyszki? To całkiem naturalne. Zmęczenie jest nieodzownym elementem ciąży. Pojawia się już kilkanaście dni po zapłodnieniu i często jest jej pierwszym zwiastunem.

Nie próbuj jednak go oszukać i odpoczywaj w każdej wolnej chwili. Zadbaj też o swoją dietę. Wskazane są: zielone warzywa i czerwone mięso (zawierają żelazo i kwas foliowy), sok żurawinowy i z czarnej porzeczki (ze względu na witaminy z grupy B, C i E), kakao oraz ciemna czekolada (są bogatym źródłem magnezu).

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje