Wielkie odliczanie

Sprawdź, jak bez stresu przygotować się na pojawienie się dziecka, nie zapominając przy tym o obowiązkach i przyjemnościach.

Już wiesz, że zostaniesz mamą. Dowodem na to jest pozytywny wynik testu ciążowego, rodzące się poczucie odpowiedzialności za dziecko i mnóstwo nowych pytań. Jeśli czujesz się nieco zagubiona, mamy dla ciebie dobrą wiadomość. Nie musisz planować sobie zajęć na miesiące, które dzielą cię od porodu. Zrobiliśmy to za ciebie. Oto co powinnaś załatwić na...

Reklama

9 miesięcy przed

Wybierz prowadzącego ginekologa - położnika

Zanim pójdziesz do przychodni, zrób rekonesans wśród przyjaciółek, poproś znajome mamy o polecenie sprawdzonego lekarza albo poszukaj opinii o ginekologu w internecie.

Wprowadź zdrowe nawyki żywieniowe. Przygotuj sobie obowiązkową "zdrową" listę zakupów, dzięki którym unikniesz anemii. Wpisz na nią produkty zawierające żelazo, wołowinę, szpinak, brokuły i suszone owoce. Pamiętaj, że jako przyszła mama nie możesz jeść surowego mięsa i serów pleśniowych. Nie wolno ci także pić alkoholu w żadnej postaci (nawet małe dawki mogą uszkodzić płód). Unikaj dymu papierosowego, a jeśli palisz, natychmiast zerwij z nałogiem. Kup dobrą wagę. Podczas całej ciąży powinnaś przytyć około 12 kilogramów. Sprawdzaj przyrost masy ciała raz na tydzień. Dzięki temu zachowasz kontrolę nad swoją wagą.

8 miesięcy przed

Idź na pierwszą wizytę do lekarza, zrób badania

Lekarz ustali plan opieki nad ciążą, zleci wykonanie badań krwi i moczu.

Odwiedź księgarnię. Dobre rady mamy, przyjaciółek czy teściowej to trochę za mało, dlatego zaopatrz się w fachową literaturę dla rodziców. Nie kupuj od razu wielu książek. Wystarczy jeden dobry poradnik o porodzie i pielęgnacji niemowlęcia.

Wylecz u stomatologa wszystkie ubytki. Leczenie zębów nie jest szkodliwe dla dziecka, ale za kilka miesięcy nagły ból zęba będzie dla ciebie i dla maluszka źródłem niepotrzebnego stresu.

7 miesięcy przed

Powiedz o ciąży swojemu pracodawcy

Znajdź dobry moment na spokojne spotkanie z szefem - powiedz, w którym miesiącu ciąży jesteś i jaki jest przewidywany termin porodu. Określ, kiedy zechcesz wrócić do swoich obowiązków z urlopu macierzyńskiego. Jeśli planujesz urlop wychowawczy, również powiadom o tym szefa.

Zapisz się na grupową gimnastykę dla ciężarnych. Po 12. tygodniu możesz zacząć uczęszczać na regularne ćwiczenia prowadzone przez instruktora. Przed pierwszymi zajęciami musisz przedstawić zgodę ginekologa prowadzącego ciążę. Jeśli dotąd nie uprawiałaś żadnego sportu, wybierz lekkie ćwiczenia - pilates, jogę lub aerobik na piłkach.

Zacznij ćwiczyć mięśnie Kegla (znajdują się między pochwą a odbytem). Jeśli będą słabe, możesz mieć problem z donoszeniem dziecka, a po porodzie z nietrzymaniem moczu. Ćwiczenie mięśni Kegla jest proste: kilka razy dziennie zaciskaj i rozluźniaj je tak, jakbyś chciała wstrzymać mocz.

6 miesięcy przed

Wybierz się na zakupy i zaopatrz w ciążową garderobę

Co ci się przyda? Na pewno spodnie (np. z elastycznym pasem albo specjalnie skrojone biodrówki) i spódnica w gumkę. Przez całą ciążę możesz nosić zwykłe bawełniane koszulki z lycrą lub tuniki. Warto też dokupić specjalny pas ciążowy, który osłoni brzuszek. Potrzebna ci będzie także specjalna bielizna: wygodne majtki oraz dobry biustonosz na szerokich ramiączkach.

Zapobiegaj rozstępom. Pojawiają się u połowy przyszłych mam. Aby ich uniknąć, już teraz wklepuj w skórę (brzucha, piersi i pośladków - tam, gdzie najczęściej się pojawiają) specjalny krem.

Dowiedz się więcej na temat: USG | odliczanie

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje