Reklama

"Kosmos" dla dziewczynek

Oddolnie, siłami kilkunastu zapalonych kobiet powstaje niezwykła inicjatywa – polskie pismo dla dziewczynek, które ma wspierać ich rozwój i wiarę w siebie. KOSMOS. Magazyn dla wszystkich dziewczyn (i reszty świata) będzie adresowany do dziewczynek w wieku 7-11 lat i będzie inny niż wszystkie dotychczasowe czasopisma kierowane do tej grupy. Wydanie pierwszego numeru planowane jest na jesień tego roku.

Inicjatywa zrodziła się z inspiracji artykułem prasowym o nowym amerykańskim magazynie dla dziewcząt "Kazoo" oraz tęsknoty polskich mam, by ich córki nie były skazane na banalne pisma, przedstawiające dziewczynki i przeznaczone im role w sposób stereotypowy.

Na tym właśnie polega niezwykłość tego projektu: pismo tworzone jest nie przez wydawnictwo, ale wysiłkiem kilkunastu "zwykłych kobiet". Od ośmiu miesięcy cała praca nad nim odbywa się wolontaryjnie.

Ponadto dwa pierwsze numery "KOSMOSU" mają być sfinansowane w dużej mierze ze społecznej zbiórki (crowdfunding). Czasopismo będzie proponować zupełnie nowe, dojrzałe i wielostronne spojrzenie na "dziewczyńskość".  

Reklama

- Dziś rynek prasowy zderza dziewczynki z gazetkami marnej jakości, w których bohaterkami są księżniczki, baletnice, królewny. Fizycznie odrealnione, piękne, z nienaganną fryzurą, cerą, czasem makijażem. Niepodobne do dorastającej siostry, mamy, cioci czy pani nauczycielki. "KOSMOS" chce pokazywać dziewczynkom rzeczywistość, a nie kreować różowo-gadżetową papkę - mówi Sylwia Szwed - redaktor naczelna "KOSMOSU".  

Pismo zawierać będzie różnorodne materiały: reportaże o inspirujących dziewczynkach i kobietach, wywiady, eksperymenty naukowe w atrakcyjnej formie, dobrą literaturę, opowieści o ciele, emocjach, przyrodzie i matematyce, narzędzia do rozumienia takich zagadnień jak państwo, konstytucja, prawa człowieka, ekologia czy uchodźcy, a także dział "zrób to sama" oraz niebanalne kolorowanki, gry i zabawy.

Całość wydawana będzie z wielką dbałością o stronę graficzną i na papierze wysokiej jakości.  

Inicjatorki są przekonane, że takie wydawnictwo jest na polskim rynku bardzo potrzebne. Już od przedszkola bowiem dziewczynki w reklamie, kulturze masowej, a nawet w przedszkolu czy szkole spotykają się ze stereotypami, które wtłaczają je w pewne role, a inne przedstawiają im jako "nie dla dziewczyn". W efekcie część dziewczynek boi się podążać za swoimi zainteresowaniami i z nich rezygnuje. Co więcej, nierzadko zaczynają myśleć, że są mniej wartościowe od chłopców.  

Badania wskazują, że dziewczynki sądzą, iż odnoszą sukcesy w nauce dzięki swojej pracowitości i wytrwałości, a nie dlatego, że są inteligentne czy zdolne. (źródło: Dorota Turska, Najlepszy uczeń a najlepsza uczennica - czyli dziewczęta wciąż mniej zaradne.)  

Zdaniem twórczyń "KOSMOSU" niezwykle szkodliwa jest też presja dotycząca ciała i ideału piękna, jakiej poddawane są dziewczyny od najmłodszych lat. W jej efekcie 60 proc. polskich 15-latek uważa, że są za grube, choć nie mają nadwagi, a przeciętna polska gimnazjalistka spędza godzinę przed lustrem, zanim wyjdzie do szkoły. (źródła: Anna Wójtewicz, Instytut Socjologii UMK, badania na temat codzienności gimnazjalistek; Polskie nastolatki na tle rówieśników z 42 krajów - raport HBSC, przeprowadzony przez Instytut Matki i Dziecka oraz Biuro WHO, 2016 rok.)  

"KOSMOS" ma ambicję stać się dla polskich dziewczynek źródłem siły, inspiracji i różnorodnych wzorców. Ma też budować w nich poczucie wspólnoty w poszukiwaniu własnej, samodzielnie wybranej drogi życiowej. Nie będzie promował określonych profesji czy zainteresowań, ale pokazywał ich rozmaitość i prezentował różne żeńskie bohaterki.  

- Moja siedmioletnia córka opowiedziała mi, jak kłóciła się w szkole o kolor różowy. Chłopcy mówili, że jest dla dziewczyn, a ona po długim sporze stwierdziła: "wszystkie kolory są i dla dziewczyn, i dla chłopaków i moja mama będzie o tym pisać gazetę" - podsumowuje Joanna Woźniczko-Czeczott, redaktorka zaangażowana w tworzenie "KOSMOSU".  

INTERIA.PL/materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy