Angielski dla dzieci – co warto wiedzieć?

Wraz z końcem wakacji wielu rodziców rozważa zapisanie dziecka do szkoły językowej. Czy wiesz, kiedy dziecko może zacząć naukę języka obcego? Sprawdź, co warto wiedzieć o lekcjach angielskiego dla dzieci.

Nauka języka angielskiego to proces, który wymaga czasu i systematyczności. Im wcześniej zostanie rozpoczęty, tym większa szansa na osiągnięcie językowego mistrzostwa. Angielski dla dzieci może być prawdziwą przygodą - aby tak jednak było, musi odbywać się w sprzyjających do tego warunkach. Kiedy zatem jest najlepszy moment na zapisanie dziecka na kurs języka angielskiego oraz co warto wziąć pod uwagę przy wyborze szkoły językowej?

Kiedy jest najlepszy moment na rozpoczęcie nauki języka angielskiego?

Dzieci najszybciej i najłatwiej uczą się języka obcego od urodzenia do około 6-8 roku życia. Okres wczesnego dzieciństwa to moment, w którym kształtuje się aparat mowy — w tym czasie dzieci mają ogromne możliwości nauczenia się poprawnej wymowy i intonacji oraz opanowania wszystkich dźwięków, charakterystycznych dla danego języka obcego. 

Pierwsze lata życia wyróżnia również niezwykła chłonność umysłu dziecka. Już od pierwszych dni życia dziecko osłuchuje się z głosem swoich opiekunów, próbuje naśladować otaczające dźwięki, z czasem składa je w pierwsze sylaby i wyrazy. Podobny proces zacznie zachodzić, gdy możliwie wcześnie zaczniemy oswajać dziecko z drugim językiem — ma ono wtedy szansę przyswajać ten język tak naturalnie, jak język ojczysty. 

Jeśli jednak weźmie się pod uwagę kwestie programowe, postawi sobie za cel to, aby dziecko było dobrze przygotowane do egzaminów szkolnych, a także realizowało program zgodnie z założeniami CEFR (wytycznymi Rady Europy dotyczącymi kształcenia języka), to zerówka lub pierwsza klasa są pod tym względem optymalnym momentem, aby rozpocząć naukę języka obcego. Z resztą najwięcej nowych uczniów szkół języka angielskiego to, co roku właśnie pierwszoklasiści.

Czy to oznacza, że jeśli nauka drugiego języka rozpocznie się później to wszystko stracone?

Nie, ale warto wykorzystać ten szczególny etap rozwojowy, w którym znajdują się dzieci, gdyż w późniejszym wieku będą musiały włożyć w naukę o wiele więcej wysiłku, niż jako przedszkolaki czy dzieci wczesnoszkolne. Im wcześniej dzieci zaczną podejmować próby komunikowania się w języku obcym, tym większe prawdopodobieństwo opanowania go na bardzo wysokim poziomie.  

Czym kierować się przy wyborze zajęć dodatkowych z języka angielskiego?

Do nauki języka angielskiego warto podejść jak do inwestycji - nie tylko pieniędzy i czasu, ale przede wszystkim potencjału swojego dziecka. Warto zatem wziąć pod uwagę kilka aspektów, które mogą mieć wpływ na efekty nauki. Na co zwrócić uwagę zapisując dziecko na dodatkowy angielski?

Zajęcia grupowe vs indywidualne i wielkość grupy

Nauka w grupie jest dużo bardziej atrakcyjna dla dzieci i daje zdecydowanie więcej możliwości dydaktycznych. Dlatego zajęcia grupowe są dużo bardziej efektywne niż lekcje indywidualne. Co więcej, grupa nie powinna być zbyt mała, ponieważ bardzo cierpi na tym dynamika zajęć i poziom grupy. Niewielkie grupy to również ryzyko zmiany składu uczniów w ciągu roku. 

W sytuacji rezygnacji pojedynczych uczniów może istnieć konieczność zamknięcia grupy lub dopisywania nowych uczniów - np. przy grupie czteroosobowej rezygnacja lub choroba nawet jednego ucznia ma ogromny wpływ na kształt zajęć. Kluczem do nauczania grupowego jest nauczyciel z odpowiednim przygotowaniem, indywidualnym podejściem oraz odpowiednio dobrany wiek i poziom uczniów.

Wiek i poziom zaawansowania uczniów

Optymalne tempo i przebieg zajęć zapewniają grupy jednorodne, ujednolicone pod względem umiejętności i wieku. Grupa złożona z dzieci w różnym wieku, a więc na innym poziomie doświadczenia szkolnego - np. z lepiej i mniej rozwiniętą umiejętnością pisania lub czytania - może wpływać na komfort uczniów oraz dynamikę pracy całej grupy. Młodsze dzieci mogą czuć się zbytnio obciążone chęcią dorównania starszym uczniom, a dla starszych z kolei poziom kursu może być niewystarczający pod względem zaawansowania. 

Aby odpowiednio wykorzystać potencjał dzieci, zajęcia języka angielskiego powinny odpowiadać możliwościom i potrzebom dzieci w określonym wieku. Warto więc upewnić się, czy szkoła języka angielskiego, do której planujesz zapisać dziecko, tworzy grupy wyrównane pod względem poziomu zaawansowania uczniów.

Jak długo powinny trwać zajęcia?

Przyzwyczajenie do szkolnych realiów podpowiada, że optymalną długością zajęć jest 45 minut. W przypadku kursu języka angielskiego dla dzieci 45 minutowe lekcje są zdecydowanie za krótkie. Warto mieć na uwadze, że już same czynności porządkowe z uczniami zajmują czas (rozpoczęcie lekcji, wyjęcie książek, sprawdzenie listy obecności, pracy domowej etc.). Zanim dzieci się rozgrzeją i ich umysły zaczną chłonąć nową wiedzę, potrzeba nieco czasu. Aby móc ze spokojem realizować cele kursu - wprowadzać nowe słownictwo, ćwiczenia z komunikacji, naukę gramatyki i integrować te wszystkie elementy w trakcie grupowych ćwiczeń - potrzeba ok 50-90 minut w zależności od wieku ucznia. 

Przed zapisaniem dziecka na dodatkowy angielski, warto zatem sprawdzić, jak długo będą trwać zajęcia. Ważnym aspektem przy tej okazji jest również upewnienie się, w jaki sposób same zajęcia będą realizowane.  Dzieci mają naturalną potrzebę ruchu, szkoła językowa powinna zatem zadbać o to, aby ćwiczenia statyczne, związane z wprowadzaniem nowego materiału lub pracy z podręcznikiem, były przeplatane z angażującymi ćwiczeniami ruchowymi.

Zaplanowana ścieżka nauczania oraz przygotowywanie do państwowych i brytyjskich egzaminów

Przeglądając oferty szkół, zwróć uwagę, czy oferują one jasną ścieżkę rozwoju edukacyjnego dla swoich uczniów. Z jakich podręczników będą uczyć i czy oprócz podręczników zakładają w swoim programie dodatkowe materiały edukacyjne? Warto dopytać, czy program w danej grupie wiekowej ma swoją kontynuację w kolejnych latach - czyli, czy dziecko dołączając do grupy przedszkolnej, będzie mogło kontynuować naukę aż do matury? Takie podejście pozwoli na płynne przechodzenie między kolejnymi etapami oraz równomierne i przemyślane rozłożenie materiału. 

Warto również przyjrzeć się temu, czy dana szkoła językowa w ramach swoich założeń programowych przygotowuje swoich uczniów do egzaminów państwowych - ósmoklasisty i matury oraz brytyjskich egzaminów Cambridge.

W jakim języku będą prowadzone zajęcia?

To, że dziecko uczestniczy w kursie języka angielskiego, nie zawsze jest równoznaczne z prowadzeniem zajęć wyłącznie po angielsku. Pamiętaj jednak, że najlepsze efekty widoczne są wtedy, gdy lektor komunikuje się z uczniami głównie po angielsku. Gdy zajęcia są prowadzone po części w języku polskim, odbija się to negatywnie na stopniu osłuchania z językiem, a to z kolei ma wpływ na postępy w nauce. Nie obawiaj się, dzieci rozumieją naprawdę wiele, a aby wytłumaczyć nowe zagadnienia, lektorzy stosują różne techniki. Z pomocą przychodzą gesty i mimika, są niezawodne i pomagają lepiej zapamiętać nowe słówka. Warto spytać, jak to wygląda w wybranej przez Ciebie szkole.

Zajęcia pokazowe, czyli sprawdź klimat szkoły

Wiele szkół organizuje lekcję pokazową. Dobrze wziąć w niej udział, żeby zorientować się, jak potencjalnie mogą wyglądać przyszłe zajęcia. Nie powinno się jednak bazować wyłącznie na niej - dzieci nie znają siebie nawzajem ani lektora, co może zakrzywiać obraz przebiegu przyszłych zajęć. Lekcja pokazowa jest jednak doskonałym sposobem, aby poczuć atmosferę szkoły, poznać jej energię i choć trochę sprawdzić podejście do uczenia.

Dostęp do informacji o wynikach dziecka

To ważne, aby szkoła na bieżąco informowała o postępach w nauce swoich uczniów i była w stałym kontakcie z rodzicami. Pytanie jednak - w jakiej formie będzie to robić? Sprawdź, czy szkoła korzysta z dziennika elektronicznego oraz czy będziesz mieć możliwość bezpośredniego kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia, aby w razie potrzeby omówić ważne kwestie związane z nauką swojego dziecka.

Umowy z rodzicami

Podpisanie umowy ze szkołą językową daje poczucie spokoju dla obu stron - dla rodzica umowa jest zobowiązaniem szkoły do prowadzenia rzetelnych zajęć, a dla szkoły jest zapewnieniem ciągłości trwania grupy. Warto sprawdzić więc, czy szkoła oferuje umowy oraz na jakich zasadach można je w razie potrzeby rozwiązać.

Dodatkowe aktywności organizowane przez szkołę

Weź pod uwagę, w jaki sposób szkoła urozmaica przebieg kursu. Czy organizuje przedstawienia dla rodziców, a może półkolonie językowe? Takie aktywności pogłębiają relacje między uczniami oraz między szkołą a rodzicami. Pozwala to na tworzenie przyjaznego miejsca, do którego chce się wracać.

Lokalizacja szkoły i możliwość przyprowadzania dzieci na zajęcia

Dogodna lokalizacja i możliwość skorzystania z usługi przyprowadzania dzieci na zajęcia to kolejne aspekty, które warto wziąć pod uwagę. Być może szkoła uczy również na terenie przedszkola lub szkoły podstawowej Twojego dziecka? Weź to pod uwagę, decydując się na konkretną szkołę językową.

Reagowanie w wyjątkowych sytuacjach

Dowiedz się, czy szkoła ma przygotowany plan działania w razie wyjątkowych okoliczności. Czy w razie przejścia na naukę zdalną jest w stanie efektywnie prowadzić zajęcia również online? Warto sprawdzić te kwestie, aby korzystaniu z usług szkoły językowej towarzyszyło poczucie bezpieczeństwa i komfortu.

Zasięgnij opinii wśród znajomych

Na koniec pamiętaj sprawdzić opinie o szkole wśród znajomych. W ten sposób możesz upewnić się, czy idziesz dobrym tropem. Nie zrażaj się, gdy usłyszysz, że kurs jest intensywny lub że lektor realizuje sporo materiału. Świadczy to o wysokim poziomie nauki, co pozwoli na osiągnięcie widocznych postępów w nauce. 

Powodzenia w szukaniu wymarzonej szkoły!


materiały promocyjne partnera
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy