Ciekawość jest źródłem kreatywności
Osoby o wysokim stopniu ciekawości, zwłaszcza ciekawości związanej z otwartością na doświadczenie, są bardziej kreatywne przy rozwiązywaniu problemów – czytamy na łamach „Personality and Individual Differences”.
Naukowcy z Uniwersytetu Stanu Oregon (USA) przekonują, że pracodawcy, którzy chcieliby w swoim zespole mieć elastycznych i pomysłowych pracowników, powinni podczas rekrutacji sprawdzać kandydatów pod kątem natężenia ciekawości.
Badacze wykazali, że ciekawość, a w szczególności zróżnicowana ciekawość - cecha motywująca ludzi do poszukiwania informacji, pogłębiania wiedzy i eksplorowania nowych terytoriów - pozwala na generowanie większej liczby oryginalnych pomysłów na wstępnym etapie rozwiązywania problemów.
Specjaliści poprosili 122 studentów o wypełnienie testów osobowości mierzących poziom ciekawości zróżnicowanej (diversive curiosity) i specyficznej (specific curiosity), a następnie o stworzenie planu marketingowego. Na każdym etapie pracy oceniali kreatywność uczestników, m.in. poprzez zliczanie liczby pomysłów oraz wartościowanie ich pod względem jakości i oryginalności.
Okazało się, że studenci, którzy uzyskiwali wysokie wyniki na skali zróżnicowanej ciekawości, lepiej radzili sobie z wykonaniem zadania - mieli więcej dobrych i oryginalnych pomysłów - niż pozostałe osoby badane. Specyficzna ciekawość nie wiązała się z poziomem kreatywności.
- Ze względu na efekt, jaki wywiera, zróżnicowana ciekawość jest przydatną cechą u potencjalnego pracownika. Specyficzna ciekawość też jest ważna, ale ta zróżnicowana bardziej przydaje się przy rozwiązywaniu abstrakcyjnych problemów - komentuje główny autor badania Jay Hardy.