Reklama

Co rozumie czterolatek?

W mózgu czterolatków ostatecznie dojrzewa połączenie odpowiedzialne za zrozumienie punktu widzenia innych ludzi, dlatego są one w stanie postawić się na miejscu innych osób – czytamy w piśmie „Nature Communications”.

Za skok rozwojowy, który dokonuje się między trzecim a czwartym rokiem życia dziecka, odpowiedzialne jest ostatecznie wytworzenie się połączenia pomiędzy dwoma obszarami mózgu - do takiego wniosku doszli naukowcy z Uniwersytetu w Lejdzie (Holandia) oraz Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences w Lipsku (Niemcy). 

Kiedy trzyletnie dziecko pytane jest o to, co w danej sytuacji pomyślałby ktoś inny, nie potrafi ono w odpowiedni sposób przestawić swojego myślenia. Do ilustracji tego zjawiska naukowcy podają przykład z badań. Gdy pokazali trzylatkowi pudełko po czekoladkach pełne ołówków i zapytali, co inne dziecko spodziewałoby się znaleźć w pudełku, odpowiedź trzyletniego dziecka brzmiała "ołówki". Dopiero czterolatek był w stanie wyobrazić sobie, że inne dziecko oczekiwałoby czekoladek. 

Reklama

Naukowcy z Niemiec i Holandii wykazali, że za tą zmianą perspektywy stoi część mózgu znana jako pęczek łukowaty. Tworzące ją włókna ostatecznie dojrzewają właśnie pomiędzy trzecim a czwartym rokiem życia. W ten sposób połączone zostają dwie ważne części mózgu: położony z tyłu płata skroniowego region odpowiedzialny za myślenie o innych osobach oraz region płata czołowego biorący udział w myśleniu abstrakcyjnym, co pomaga w zrozumieniu, jak mogą myśleć inni. 

Tylko wówczas, kiedy te dwa regiony są połączone ze sobą za pomocą pęczka łukowatego, dzieci są w stanie postawić się na miejscu innej osoby - podsumowują naukowcy. Dodają przy tym, że połączenie to wspiera tę zdolność niezależnie od innych zdolności kognitywnych, np. kontroli nad impulsami czy zdolności mówienia.

PAP Nauka

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy