Co rozumie czterolatek?
W mózgu czterolatków ostatecznie dojrzewa połączenie odpowiedzialne za zrozumienie punktu widzenia innych ludzi, dlatego są one w stanie postawić się na miejscu innych osób – czytamy w piśmie „Nature Communications”.
Za skok rozwojowy, który dokonuje się między trzecim a czwartym rokiem życia dziecka, odpowiedzialne jest ostatecznie wytworzenie się połączenia pomiędzy dwoma obszarami mózgu - do takiego wniosku doszli naukowcy z Uniwersytetu w Lejdzie (Holandia) oraz Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences w Lipsku (Niemcy).
Kiedy trzyletnie dziecko pytane jest o to, co w danej sytuacji pomyślałby ktoś inny, nie potrafi ono w odpowiedni sposób przestawić swojego myślenia. Do ilustracji tego zjawiska naukowcy podają przykład z badań. Gdy pokazali trzylatkowi pudełko po czekoladkach pełne ołówków i zapytali, co inne dziecko spodziewałoby się znaleźć w pudełku, odpowiedź trzyletniego dziecka brzmiała "ołówki". Dopiero czterolatek był w stanie wyobrazić sobie, że inne dziecko oczekiwałoby czekoladek.
Naukowcy z Niemiec i Holandii wykazali, że za tą zmianą perspektywy stoi część mózgu znana jako pęczek łukowaty. Tworzące ją włókna ostatecznie dojrzewają właśnie pomiędzy trzecim a czwartym rokiem życia. W ten sposób połączone zostają dwie ważne części mózgu: położony z tyłu płata skroniowego region odpowiedzialny za myślenie o innych osobach oraz region płata czołowego biorący udział w myśleniu abstrakcyjnym, co pomaga w zrozumieniu, jak mogą myśleć inni.
Tylko wówczas, kiedy te dwa regiony są połączone ze sobą za pomocą pęczka łukowatego, dzieci są w stanie postawić się na miejscu innej osoby - podsumowują naukowcy. Dodają przy tym, że połączenie to wspiera tę zdolność niezależnie od innych zdolności kognitywnych, np. kontroli nad impulsami czy zdolności mówienia.
PAP Nauka