Reklama

Czy geniusz można odziedziczyć?

Współczesny system edukacji nazbyt często próbuje „wyprodukować” młodych ludzi zamiast wspierać ich w kształtowaniu osobowości przez wydobywanie ich indywidualnego potencjału. A gdyby tak w szkole Tomek mógł być Tomkiem, a Kasia Kasią? Autorzy książki "Geny i edukacja" twierdzą, że w procesie edukacji kluczowe jest głębsze rozumienie interakcji genów i środowiska.

Wiedza z zakresu genetyki coraz bardziej wpływa na nasze codzienne życie. Dlaczego by nie przymierzyć jej również do edukacji? Kathryn Asbury i Richard Plomin, autorzy Genów i edukacji, uważają, że wykorzystanie lekcji płynących z genetyki może być jednym ze sposobów pomocy dziecku w zrealizowaniu jego szkolnego potencjału.

Genetyka behawioralna pokazuje, że założenie iż dzieci są "białymi kartkami", które mają być uzupełnione przez doświadczenia zdobyte w rodzinie, szkole i w społeczeństwie, jest błędne.

Dlatego konieczne jest zrozumienie wzajemnego oddziaływania DNA i środowiska uczenia się - w tym czytelnikowi pomoże książka "Geny i edukacja".

Reklama

Kathryn Asbury i Richard Plomin pokazują, jaki wpływ na zdobywanie umiejętności chociażby czytania pisania czy liczenia ma DNA.

Uwzględniają różnice między różnymi rodzajami inteligencji, sprawności fizycznej czy wymaganiami edukacyjnymi uczniów i stawiają tezę, że równość szans wymaga różnorodności szans.

I właśnie to stwierdzenie jest kluczem do budowy nowego, bardziej efektywnego systemu edukacji, który wykształci sprawnych obywateli światów, w których młodzi wykształceni w zgodzie ze swoim potencjałem ludzie zdecydują się zamieszkać.

Geny i edukacja


Kathryn Asbury, Richard Plomin

Tłumaczenie: Małgorzata Guzowska

.
Dowiedz się więcej na temat: wychowanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama