Czy twoje dziecko ma problem z agresją?
Nauczyciele wezwali rodziców Adama do szkoły, bo chłopiec uderzył kolegę. Maja, podczas kolejnej kłótni z rodzicami, cisnęła ze złością talerzem. Agnieszka wczoraj pomazała koleżance zeszyt, a dziś nie chciała jej wypuścić z toalety.
Maciek ciągle przeklina i sprzecza się z nauczycielami... Chociaż zachowania tych dzieci pozornie się różnią, to wszystkie można zaliczyć do bardziej ogólnej kategorii zachowań agresywnych i opozycyjno-buntowniczych.
Agresją interpersonalną nazywamy wszystkie te zachowania, które są podejmowane w celu wyrządzenia krzywdy - psychicznej, fizycznej, materialnej, moralnej - drugiej osobie. Towarzyszą jej często takie negatywne emocje jak gniew i złość. Pojęcie agresji w mniejszym stopniu odnosi się do konsekwencji zachowania, a w większym do intencji zaszkodzenia komuś.
Agresja interpersonalna jest powszechnym i znaczącym aspektem rozwoju dziecka. Ta forma zachowań pojawia się w relacjach dzieci i młodzieży wychowujących się w typowych rodzinach i środowiskach społecznych. Większość dzieci ma na swoim koncie przynajmniej kilka niewłaściwych, nasyconą agresją zachowań. Do pewnego stopnia brak posłuszeństwa lub występowanie pewnych form buntu, a nawet agresji, są u dzieci normalne, szczególnie w wieku przedszkolnym.
Życie szkolne także pełne jest takich sytuacji, kiedy ktoś kogoś popchnie, siłą wepchnie się do kolejki, albo krzykiem próbuje załatwić swoje sprawy. U wielu dzieci takie problemowe zachowania występują, na szczęście, epizodycznie i nie są oznaką patologii, wymagającej długofalowych oddziaływań terapeutycznych.
U innych jednak mogą przybierać skrajne formy i wchodzić w skład utrwalonych wzorców zachowania budujących nieprawidłową osobowość. Mianem agresywnych nazywane są te dzieci, które przejawiają liczne zachowania agresywne, nie potrafią kontrolować swojego gniewu i przejawiają postawę wrogości i dominacji wobec otoczenia. Częste przejawy agresji u dzieci budzą zaniepokojenie zarówno wśród rodziców, jak i nauczycieli. Dzieci agresywne sprawiają duże trudności wychowawcze i mają wiele problemów w sferze adaptacji społecznej.
Różne oblicza agresji
Zachowania agresywne mogą przybierać bardzo różne formy np. napastliwości słownej (obrażanie, wyzywanie, skarżenie i grożenie) i fizycznej (bicie, kopanie, popychanie), negatywizmu, podejrzliwości, wybuchowości, drażliwości czy braku posłuszeństwa.
Biorąc pod uwagę źródło zachowań agresywnych badacze wyróżniają:
1) agresję spontaniczną (samoistną) - są to wczesne (podejmowane w wieku 5-7 lat) nie sprowokowane, złośliwe zachowania przynoszące szkodę drugiej osobie (np. podstawienie nogi, opluwanie, przedrzeźnianie),
2) agresję reaktywną - są to zachowania wywołane frustracją, pojawiające się w dwustronnych. agresywnych interakcjach (np. bicie innego dziecka, niszczenie jego przedmiotów).
Inny podział wyróżnia 4 typy agresji:
1) frustracyjna (która jest konsekwencją frustracji blokady potrzeb dziecka),
2) naśladowcza (która jest wyrazem naśladownictwa innych agresywnych osób w otoczeniu dziecka),
3) instrumentalna (która jest środkiem umożliwiającym osiągnięcie celu np. zdobycie jakiegoś przedmiotu),
4) patologiczna (która wynika z nieprawidłowości w układzie nerowym, jest symptomem chorób i zaburzeń zachowania).
Agresywne zachowania można podzielić także ze względu na:
- stopień złożoności (ograniczone w czasie proste reakcje, zorientowane na cel czynności agresywne lub długotrwała, ukierunkowana działalność agresywno-przestępcza),
- obronny lub atakujący charakter agresji (agresja wroga i odwzajemniona). Różne formy agresji są nabywane przez dzieci, modyfikowane lub podtrzymywane pod wpływem czynników socjalizacyjnych.
Nie każda agresja ma charakter negatywny, w niektórych warunkach pewne jej formy bywają akceptowane, a nawet konieczne (np. zachowania agresywne związane z grą, zabawą, sportem wynikające z ogólnego pobudzenia i rywalizacji).
Małgorzata Kamińska