Reklama

Jak twoje dziecko rozmawia przez telefon

Wyjście z domu bez telefonu wzbudza w wielu z nas silny niepokój. To prawie tak, jakby zapomnieć kluczy do mieszkania, albo portfela czy ważnych dokumentów. Funkcjonowanie bez smartfona wydaje się w dzisiejszych czasach niemożliwe. Chcemy być stale na bieżąco i w kontakcie z innymi.

Te wielofunkcyjne urządzenia elektroniczne stają się także podstawowym elementem wyposażenia każdego świeżo upieczonego ucznia. Rodzice wręczają dzieciom telefony w dobrej wierze, chcąc zadbać o ich bezpieczeństwo i mieć nad nimi większą kontrolę.

"Weź na wszelki wypadek, żebym się nie denerwowała", "Zadzwoń, jak coś się wydarzy", "Muszę wiedzieć, co się z tobą dzieje" - słychać zatroskany głos mamy. Rodzice czują się pewniej wiedząc, że w razie czego mają z dzieckiem kontakt.  

Rozmowa przez telefon wymaga opanowania  umiejętności społecznych 

Reklama

A dzieci? Dzieci szybko odkrywają inne i ciekawsze niż rozmowa z rodzicem funkcje swoich smartfonów. Widok dziecka z komórką w ręku nikogo już nie dziwi, ale jak często widzimy młodszych uczniów rozmawiających przez telefon? Z reguły ich uwagę absorbuje jakaś gra, albo filmiki, muzyka i zdjęcia z internetu. Niektórzy sami robią zdjęcia i nagrywają coś kamerą video, albo smsują z kim się da.

Zwykła rozmowa telefoniczna nie jest tak atrakcyjna, a poza tym wymaga więcej zachodu, odwagi, no i określonych umiejętności komunikacyjnych, społecznych. Dla niektórych dzieci przeprowadzenie takiej rozmowy to prawdziwe wyzwanie, do którego nie są przygotowane.  

Typowe trudności i błędy jakie pojawiają się w rozmowach telefonicznych naszych dzieci to: mamrotanie i niewyraźne mówienie, posługiwanie się monosylabami, zapominanie o przedstawieniu się, przywitaniu i pożegnaniu, trudności w zapamiętaniu informacji, które trzeba przekazać, kłopoty z przeprowadzeniem rozmowy bez wcześniejszego przygotowania.  

Zasady skutecznej rozmowy  

Skuteczna komunikacja przez telefon wymaga zapoznania się z kilkoma ważnymi zasadami. Jeśli zależy ci na tym, aby dziecko potrafiło korzystać z podstawowej funkcji komórki, jaką jest prowadzenie rozmowy udziel mu kilku wskazówek.

Na wstępie warto wytłumaczyć, czym różni się rozmowa na żywo od rozmowy telefonicznej. Dzieci czasami zapominają o tym, że rozmówca ich nie widzi, że tu nie da się wyrazić emocji miną lub ruchem głowy i ciała, że liczy się przede wszystkim głos i odpowiedni dobór słów. Wyjaśnij dziecku, że kiedy rozmawia przez telefon musi mówić głośno i wyraźnie. Żeby rozmowa była skuteczna, trzeba też prawidłowo trzymać telefon - zarówno przy uchu, jak i przy ustach, nie wolno zasłaniać mikrofonu.

Zademonstruj, jak najlepiej trzymać komórkę.   Gdy dziecko ma już telefon w ręku, zaproponuj mu jakimi słowami może rozpocząć rozmowę. Zwróć mu uwagę na to, że należy się przedstawić. Poćwiczcie wspólnie takie powitania, a następnie różne scenariusze rozmowy.

Wyjaśnij dziecku, że kiedy się do kogoś dzwoni, należy wcześniej pomyśleć, po co się dzwoni i co się powie. Możesz przygotować dziecko do przeprowadzenia rozmowy dotyczącej np. umówienia się z kolegą na wspólną zabawę. Poćwiczcie także wariant, w którym to ktoś dzwoni do dziecka i prosi o przekazanie jakiejś informacji.  

Warto zapoznać dziecko z zasadami telefonicznej komunikacji nie tylko na potrzeby codziennych interakcji, ale także w sytuacjach awaryjnych, kiedy trzeba wezwać pomoc i zadzwonić pod numer 112. Zanim przećwiczycie taką rozmowę omów z dzieckiem, jakiego rodzaju sytuacje można określić jako alarmowe.   Dziecko, które przejdzie taki trening uniknie niepotrzebnego stresu i  chętniej sięgnie po telefon, aby z kimś porozmawiać.      


Małgorzata Kamińska    


                   

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy