Reklama

Jaki jest współczesny tata?

Książka Marty Biercy, pt. "Nowe wzory ojcostwa w Polsce", choć powstała na kanwie pracy doktorskiej, nie jest lekturą tylko dla socjologów. Autorka prezentuje badania nad współczesnym modelem ojcostwa w sposób przejrzysty i przystępny dla każdego czytelnika.

Książka jest próbą odpowiedzi na pytanie, jaki jest współczesny ojciec i czy bardzo różni się od swojego ojca czy dziadka. Czy w dzisiejszych czasach panuje moda na bycie ojcem? Czy ojcostwo może być dla mężczyzny osiągnięciem, które równa się sukcesom zawodowym? A może nawet daje większą satysfakcję? I czy oznacza to, że współczesny model ojca (a także męża czy partnera) całkowicie wyparł wzorce patriarchalne, które jeszcze niedawno były tak powszechne? Aby odpowiedzieć na te pytania, autorka przeprowadziła wywiady z mężczyznami z małych i dużych miejscowości, w różnym wieku i o różnym wykształceniu, posiadającymi dzieci. Stworzyła studium, z którego wyłania się obraz współczesnego ojca. Czy jest to obraz zupełnie inny od tego, jaki można było obserwować jeszcze kilkanaście lat temu?    

Reklama

- Młodzi ojcowie są coraz bardziej widoczni na ulicach: pchają wózki, noszą torby pełne odżywek czy pieluch, publicznie okazują dzieciom uczucia. Wydawać by się mogło, że powstaje swoista "moda" na bycie ojcem - dumnym opiekunem, mającym w związku z tą rolą wysokie poczucie własnej wartości i czerpiącym z niej satysfakcję. Z drugiej strony, kreowany ideał jest nowością na gruncie polskim, gdzie nadal silne są wzorce patriarchalne, a macierzyństwo często jest utożsamiane z pełnowymiarową opieką i poświęceniem - twierdzi autorka.

O Autorce:

Marta Bierca - doktor socjologii (rozprawa obroniona w 2017 roku na Uniwersytecie SWPS), specjalizująca się w tematyce przemian, jakie zachodzą we współczesnych rodzinach, szczególnie nowych modelach ojcostwa i macierzyństwa. Interesuje się również zjawiskiem przemian męskości - nowe versus stare wzorce męskości. Autorka licznych publikacji naukowych. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu analizy danych jakościowych. Na co dzień pracuje w jednej z agencji badawczo-konsultingowych w obszarze badań rynku. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Badań Rynku i Opinii (PTBRiO) praz Polskiego Towarzystwa Socjologicznego (PTS).


INTERIA.PL/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: ojcostwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy