Reklama

Pomoce rozwojowe zamiast zabawek

Maria Montessori w swojej pracy zauważyła, że jeśli otoczenie dziecka jest przygotowane w odpowiedni sposób, to zabawki nie są czymś, co absorbuje ich uwagę. Z czasem stały się niepotrzebne.

Pomoce rozwojowe opracowane przez Marię Montessori to narzędzia dla dzieci, które odpowiadają na ich potrzeby rozwojowe. Są tak skonstruowane, że nie potrzebują osoby dorosłej do wskazywania popełnionych błędów.

Naturalna kontrola błędu, która zawarta jest w materiale sprawia, że dziecko samo dostrzega błąd, może go poprawić. Przyczynia się to do rozwoju cech osobowości takich jak np. pewność siebie, wewnętrzna motywacja czy samokontrola.

Innym ważnym elementem pomocy rozwojowych jest izolacja trudności, czyli dziecko jednorazowo jest skoncentrowane na zdobyciu konkretnej kompetencji, czyli jak uczy się kolorów to uczy się kolorów, nie jest to połączone z poznawaniem wielkości czy kształtów figur.

Reklama

Kolejną cechą jest ich estetyka. Są one po prostu piękne i tym samym atrakcyjne dla dzieci.

Pomoce rozwojowe dla dzieci w wieku 2,5 - 6 lat obejmują działy: życie codzienne, sensoryka, matematyka, język, kultura. Niezwykłe jest w nich to, że dziecko samo po nie sięga albo jest zapraszane przez dorosłego do pracy z nimi. Rodzic daje prezentację, czyli pokazuje, jak z konkretnym materiałem pracować.  


Beata Wintoch

Autorka o sobie: Pasjonuje mnie holistyczny rozwój człowieka. Ciekawi mnie to, jak dziecko wrasta w strukturę świata i jak tym moderuje przez całe swoje życie. Moją życiową misją jest propagowanie filozofii Marii Montessori wśród rodziców oraz popularyzowanie pomocy rozwojowych jako alternatywy dla zabawek w domach. Zapraszam na mój blog www.nienietak.pl.


https://nienietak.pl/metanoia-zmiana-sposobu-myslenia-o-zabawkach/       

Rodzina Montessori
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy