Reklama

Projektowanie przyszłości

Uczy samodzielności, rozwija, pozwala na poszerzanie indywidualnych zainteresowań, szkoli umiejętności niezbędne w przyszłym życiu zawodowym. Praca metodą projektu realizowana w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych to, jak twierdzą specjaliści, najbardziej życiowa metoda uczenia się.

Pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, gdzie zaczęto ją stosować już na początku XX wieku.

Metodę projektu stworzył pedagog William H. Kilpatrick dając swoim uczniom możliwość edukacji przez działanie i realizację konkretnego celu edukacyjnego.

W Polsce projekty obecne są w szkole od wczesnych lat 90. W 2010 stały się obowiązkowe dla szkół gimnazjalnych, gdzie w ciągu trzech lat nauki uczniowie muszą przeprowadzić przynajmniej jeden projekt edukacyjny.

Dlaczego taka metoda?

- Ponieważ to najbardziej rozwijająca metoda pracy. Jej walory są ogromne. To rzadka sytuacja, w której  uczeń i nauczyciel zamieniają się rolami. Młodzi ludzie sami wybierają temat projektu i są w pełni odpowiedzialni za jego realizację.

Reklama

Pracują w grupie, wspólnie podejmują decyzje, a nauczyciel występuje w roli wspierającego. Nie narzuca swojego zdania, nie zadaje pracy domowej.

Mądrze towarzyszy swoim wychowankom w tej edukacyjnej przygodzie - tłumaczy Małgorzata Wojnarowska, konsultant Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli ODN w Krakowie.

- Dobrze przeprowadzony projekt ma ogromny potencjał. Kształtuje w uczniach szereg umiejętności, niezbędnych w dorosłym życiu - dodaje.

O jakie konkretnie umiejętności chodzi?

Kreatywność, praca w grupie, zdolność komunikacji, rozwiązywania konfliktów i problemów, wspólne podejmowanie decyzji. Samodzielność, odpowiedzialność za powierzone zadanie, wytrwałość, zaradność, umiejętność prezentacji i zaciekawienia projektem potencjalnych odbiorców - to tylko niektóre cechy wymieniane przez ekspertów.

Praca nad projektem daje uczniom nieograniczone wręcz możliwości rozwoju edukacyjnego i osobistego. Od wyboru tematu, przez zaplanowanie i organizację pracy po całkowitą jej realizację.

- Uczniowie mają poczucie, że robią coś swojego i coś, co ich interesuje. Są wtedy gotowi bardzo mocno się zaangażować - tłumaczy Małgorzata Wojnarowska.

- Uczą się przez działanie. Jeśli projekt polega na przygotowaniu filmu z wywiadem, realizując go muszą stawić czoła sytuacjom podobnym do tych, które w przyszłości będą się zdarzały w ich życiu zawodowym. Trzeba przeanalizować informacje, zastanowić się z kim i dlaczego warto porozmawiać na dany temat, dotrzeć do tej osoby. A więc: zadzwonić, umówić się, zachęcić...

To są doświadczenia niezwykle rozwijające. Im wcześniej wykształcone, tym lepiej - dodaje.

I rzeczywiście, projekt edukacyjny ma duży wpływ na kształtowanie się umiejętności społecznych i zawodowych.

Praca zespołowa 

- Na rynku mamy szereg wysoko wykształconych i profesjonalnych pracowników, jednak często pracodawcy skarżą się, że brakuje po prostu dobrych pracowników. Co to właściwie oznacza?

Patrząc z perspektywy firmy, kandydaci do pracy są często indywidualistami - mają świetne pomysły, wiedzę, ale nie do końca potrafią pracować w zespole. Trudnością jest dla nich: dzielenie się pracą, wspólne podejmowanie decyzji, prezentowanie swojego zdania i przekonywanie do swoich pomysłów. A przecież bardzo często jest to gwarancja finalnego sukcesu - tłumaczy Anna Dąbrowska, menadżer ds. Szkoleń i rozwoju z Wydawnictwa Nowa Era.

- Tego typu umiejętności zdobywane przez młodych ludzi w szkole i na studiach mają duże znaczenie w  dobrym starcie w życie zawodowe. Dlatego warto poświęcić czas nie tyko na pogłębianie wiedzy, ale także kształtowanie umiejętności społecznych w pracy projektowej po to, by w przyszłości młodzi ludzie mieli lepsze szanse na rynku pracy - dodaje.

To właśnie dlatego szkoły chętnie motywują uczniów do pracy metodą projektu nie tylko w ramach obowiązującej normy programowej. Festiwale projektów, oficjalne prezentacje z zaproszonymi gośćmi, a także udział w konkursach stają się ostatnio bardzo popularne. Motywacja, rywalizacja i perspektywa zdobycia nagrody to świetny sposób, aby zaangażować młodych ludzi w tworzenie wymagających projektów.

Najlepsze z nich już po raz czwarty zostaną nagrodzone przez wydawnictwo Nowa Era. W ramach trwającej właśnie IV edycji konkursu "Projekt z klasą“ uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski mogą zdobyć granty w wysokości 4000 zł na realizację swoich projektów edukacyjnych. Zgłoszenia można nadsyłać do 24 marca. Szczegóły na www.projektzklasa.pl

materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy