Reklama

Sport w życiu dzieci

Sport w Polsce uprawia niewiele dzieci. Udział w zajęciach sportowych dla większości z nich ogranicza się do lekcji wychowania fizycznego w szkołach.

Jak wynika z przygotowanego z raportu: "Postawy Polaków wobec sportu" , 55% rodziców zachęca dzieci do uprawiania sportu, ale tylko 25% dzieci uczęszcza na dodatkowe zajęcia sportowe. Jednocześnie 45% rodziców ocenia rolę sportu w życiu ich dziecka jako dużą.

Kto zachęca, kto motywuje?

Wśród dzieci aktywnych fizycznie aż w 63 procentach chęć rozwoju sportowego wynika z samodzielnej deklaracji dziecka. W dalszej kolejności jest wynikiem zachęty trenera, nauczyciela (23%) lub wyrazem woli rodziców (18%). Zdaniem Polaków do wzbudzenia zainteresowania uprawianiem sportu w największym stopniu przyczyniają się jednak rodzice oraz szkoła.

Reklama

Najpopularniejszymi metodami zachęcania dziecka jest pokazywanie mu korzyści, jakie wynikają z aktywności fizycznej (45%) oraz wspólne uprawianie sportu przez dzieci i rodziców (42%).

W opinii respondentów sport, oprócz niezaprzeczalnych korzyści, jest bowiem zajęciem integrującym i angażującym dla całej rodziny, dającym zdecydowanie więcej satysfakcji niż np. wspólne oglądanie telewizji.

Aż 56% badanych deklaruje, że spaceruje wspólnie z dziećmi, co piąta rodzina udaje się na wycieczki rowerowe, a 11% rodziców uczęszcza z dziećmi na basen. Rodzice wspierają także swoje dzieci zawożąc je na zajęcia sportowe (26%) i nagradzając za sukcesy sportowe (8%).

Sport - droga do sukcesu

Dla 61% Polaków sport ogrywa jednak wciąż niewielką rolę w życiu - wynika z raportu przeprowadzonego na zlecenie Procter & Gamble przez TNS Pentor. Najczęściej małą aktywność fizyczną uzasadniają brakiem czasu, zmęczeniem, niekiedy także postrzegając zajęcia sportowe jako nudne i nieatrakcyjne. Tylko 32% respondentów docenia korzyści wynikające z prowadzenia aktywnego trybu życia. Tymczasem osoby uprawiające sport częściej uważają, że odniosły sukces w życiu zawodowym oraz deklarują poczucie samozadowolenia, spełnienia i satysfakcji. Jako bezpośrednie korzyści wynikające z uprawiania sportu, Polacy najczęściej wymieniają lepszą sprawność (53%), lepsze samopoczucie (49%) oraz poprawę sylwetki (32%).

Jednocześnie zwracają uwagę, że sport, poza aspektem zdrowotnym i fizycznym, pozwala kształtować im takie cechy, jak wytrwałość, systematyczność, zdolność do stawiania sobie celów i dążenia do ich realizacji oraz umiejętność pracy zespołowej. Badani podkreślają także, że regularne uprawianie sportu daje im siłę do działania i przekłada się na wzrost energii. Wartościami, jakie Polacy kojarzą ze sportem są rywalizacja i współzawodnictwo (23%), dyscyplina i dobra organizacja (21%), silna wola (20%), zdrowie i kondycja (20%), praca zespołowa (18%) oraz idee fair play (16%).

Ważna rola mamy

Chociaż Polacy w równym stopniu podkreślają rolę mamy (25%), jak i taty (24%), z badań wynika, że to mama najczęściej organizuje czas wolny dziecka, co przekłada się także na aktywności sportowe. Mamy wspierają dziecko nie tylko organizacyjnie - zawożą na zajęcia, przygotowują strój sportowy i posiłki - ale także motywują dziecko - pomagają ukierunkować sportowe zainteresowania i zachęcają do uczestnictwa w zajęciach. Co więcej, nawet jeśli same nie uprawiają sportu, aktywnie uczestniczą zarówno w powszednich przygotowaniach na treningi, jak i ważnych wydarzeniach kibicując i wspierając swoje dzieci.

Raport pokazuje także, że mamy - zarówno aktywne, jak i nieaktywne fizycznie - postrzegają sport jako ważny w rozwoju ich dzieci. Ich zdaniem aktywność fizyczna poprawia nie tylko rozwój fizyczny ich dziecka, ale także psychiczny: przekłada się na poprawę koncentracji, kształtuje umiejętność panowania nad sobą, radzenia sobie z negatywnymi emocjami oraz ich wyrażania. Mamy zauważają, że dzięki regularnej aktywności sportowej ich dzieci osiągają lepsze wyniki w nauce oraz rozwijają swoje umiejętności interpersonalne, takie jak szybkie nawiązywanie kontaktów, budowanie więzi, zawieranie przyjaźni, praca w grupie czy odpowiedzialność za siebie i innych.

INTERIA.PL/materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy