Patricia Kaas: Kiedy kobieta pyta o mężczyzn

Patricia Kaas od niemal dwudziestu lat pełni rolę ambasadora piosenki francuskiej na świecie. Ma na koncie ponad 15 milionów sprzedanych płyt oraz setki zagranych koncertów na wszystkich kontynentach.

Patricia Kaas
Patricia KaasAFP

W rozmowie z Maćkiem Rychlickim, wokalistka opowiada o swoich niemieckich korzeniach, opowiada też, czym jest dla niej "mocniejsza płeć" oraz dlaczego jej zdaniem stacje radiowe na świecie niechętnie grają francuską muzykę

Tytuł twojej nowej płyty to "Sexe Fort", czyli "mocniejsza płeć". Do kogo odnosi się to określenie?

Bardzo długo zastanawiałam się, jak zatytułować tę płytę. Ci, którzy mnie znają, wiedzą, że Patricia Kaas to osoba melancholijna i wrażliwa, ale i bardzo silna psychicznie. Używając terminu "silniejsza płeć" nie miałam feministycznych skojarzeń wobec kobiet czy mężczyzn - to określenie po prostu idealnie do mnie pasuje. Jestem niezależna, codziennie podejmuję nowe decyzje. Nieraz oczywiście zdarzają mi się "słabsze dni", ale tak ma chyba każdy człowiek. "Sexe Fort" to najlepsze określenie mnie i mojej płyty, jakie można było wymyślić.

Czy idea pokazania "silnej Patricii Kaas" przyświecała też niecodziennej sesji zdjęciowej, jaka powstała do tej płyty? Jeszcze nigdy nie pozowałaś chyba w samym bikini...

Tej sesji nie przyświecała żadna specjalna filozofia. Postanowiłam, że zatrudnię do niej fotografkę, z którą jeszcze nigdy nie pracowałam i która nie znała mnie osobiście. Podobnie jak przed chwilą tobie, tak i jej w kilku zdaniach opowiedziałam koncepcję mojego nowego albumu i to ona zasugerowała, żeby sesja była jak najbardziej "czysta". Nie chodziło o eksponowanie nagości czy szokowanie, podstawową tematyką nowych zdjęć miała być "czystość".

Patrząc na listę autorów nowych kompozycji okazuje się, że większość z nich napisali mężczyźni. Mocniejsza płeć - twoja osoba - jest więc w ich piosenkach opisywana z męskiego punktu widzenia?

To zadziałał prawdziwy zbieg okoliczności. Przebierając w kompozycjach, które chciałam zamieścić na nowej płycie, zwróciłam uwagę, że bardziej podobają mi się dzieła mężczyzn, niż kobiet. Jednak podczas powstawania samych tekstów byłam z ich twórcami w ciągłym kontakcie, dbając o to, by opisywali moje myśli i odczucia. Na płycie znajduje się utwór, w którym śpiewam: "Nie chcę ci już więcej wybaczać". Kiedy dostałam cały tekst do przeczytania, nosił on tytuł: "Wracam, żeby ofiarować ci swoje serce". Stwierdziłam, że skoro dwa podmioty w piosence nie łączy już nic, to nie ma sensu kontynuować tej znajomości. Tytuł został zmieniony, reszta tekstu też uległa drastycznym poprawkom. Ważne jest, by śpiewać to, co się czuje.

Czy nowa płyta to tzw. "koncepcyjny album", w którym kluczem do zrozumienia piosenek jest ich kolejność na płycie? Czy też jest to po prostu zbiór twoich nowych piosenek?

Na pewno wszystkie utwory na płycie są ze sobą ściśle powiązane. Jednym z łączących je elementów jest choćby ostra, dość ciężka aranżacja, jakby napisana, by grał ją prawdziwy, rockowy band. W niektórych utworach, jak choćby "La niut est mauve", można usłyszeć żywe smyczki, ale podstawą jest tu silne, bezpośrednie uderzenie.

Z kolei utwór ?L'Abbe Caillou? to piosenka-hołd...

Tak, ten człowiek nazywa się L'Abbe Pierre i jest znanym francuskim księdzem zaangażowanym w pomoc społeczną najuboższym. Jest pierwszym duchownym, który zajął się tymi sprawami. Co więcej, szanowany jest za swoje realistyczne podejście do życia - podczas gdy papież potępia zabezpieczanie się podczas uprawiania miłości, on jawnie nawołuje do używania prezerwatyw. Nie po to, by sprzeciwiać się Kościołowi, ale żeby mieć szacunek do życia swojego i innych.

Czy mogłabyś krótko opisać pierwszy singel, "Ou sont les hommes"?

Tytuł utworu można przetłumaczyć dosłownie jako "Gdzie ci mężczyźni?" ale po francusku "hommes" to także "ludzie". W piosence pytam, gdzie podziali się ludzie, którzy podejmują właściwe decyzje, którzy potrafią rządzić naszym krajem. Życie ostatnimi czasy stało się naprawdę trudne, a dookoła nas zdarzają się coraz bardziej potworne tragedie. Ponadto, kiedy kobieta pyta o mężczyzn, można interpretować to także w kategoriach płci - często prawdziwa dusza mężczyzny uwięziona jest w roli, jaką przypisuje się mu w dzisiejszym świecie.

więcej >>

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas