× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

Reklama

Jaki olej do smażenia, a jaki do sałatki?

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Do przygotowania posiłków używajmy różnych tłuszczów roślinnych. Pamiętajmy tylko, by były świeże i wykorzystywane jeden raz. Zdrowa dawka to jedna łyżeczka dziennie.

Zdjęcie

Wybierając tłuszcz warto zwrócić uwagę na jego właściwości /© Panthermedia
Wybierając tłuszcz warto zwrócić uwagę na jego właściwości
/© Panthermedia
Wybierając tłuszcz warto zwrócić uwagę na jego właściwości m.in. na jego stabilność. Podczas przechowywania i smażenia olejów o większej stabilności, straty składników odżywczych i właściwości leczniczych są naprawdę niewielkie. Największą stabilność, która gwarantuje również najdłuższą świeżość, mają olej rzepakowy i oliwa z oliwek. Ich zaletą jest m.in. najniższa ilość kwasów tłuszczowych nasyconych, co jest szczególnie ważne w profilaktyce miażdżycy.

Olej rzepakowy i oliwa z oliwek zawierają też wielokrotnie więcej kwasów tłuszczowych jednonienasyconych niż inne oleje. Dzięki temu powodują obniżenie tzw. "złego" cholesterolu. Mają też sporo kwasu alfa-linolenowego, zadaniem którego jest zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia oraz usprawnienie pracy mózgu.

Reklama

A co z innymi olejami? Jakie są ich lecznicze właściwości?

Orzechy laskowe - na łuszczycę. Olej z orzechów laskowych obfituje w kwas linolenowy (omega-3) i linolowy (omega-6). Wyróżnia się wysoką zawartością witaminy E. Pomaga m.in. w walce z egzemą, opryszczką i łuszczycą oraz przeciwdziała starzeniu się skóry. Do wzbogacenia diety o ten olej zachęcamy szczególnie osoby z nadciśnieniem. Nadaje się i do sałatek, i krótkiego smażenia.

Nasiona lnu - SOS w depresji. Olej lniany wspomaga leczenie depresji. Z kwasów omega-3 produkowane są bowiem hormony szczęścia, tj. serotonina i dopamina.

Oliwki - czas naoliwić stawy! Do długiej listy leczniczych właściwości oliwy z oliwek dołączamy jeszcze działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne na bóle stawów. Taką właściwość przypisuje się odkrytemu niedawno w oliwie z oliwek związkowi o nazwie oleokantal.

Winogrona - tego trzeba suchej skórze. Obniżanie poziomu złego cholesterolu oraz ochrona przed chorobami serca to nie jedyne pozytywne działania oleju z pestek winogron. Jest on także niezwykle bogatym źródłem witaminy E, odpowiedzialnej za piękny i zdrowy wygląd skóry. Witamina E chroni ją przed starzeniem. To olej idealny i do sałatek, i do smażenia.

Rzepak - Stop miażdżycy! Olej rzepakowy to bogactwo zdrowych kwasów tłuszczowych jednonienasyconych obniżających tzw. "zły" cholesterol i chroniących przed rozwojem miażdżycy.

Słonecznik - Ratunek przed zawałem! Olej słonecznikowy zmniejsza ryzyko miażdżycy, zapobiega zawałom serca oraz obniża cholesterol. Jest dobry do sałatek, surówek oraz potraw gotowanych. Nie smażymy na nim!

Pestki dyni - czyli, jak nie dać się prostacie. Zawarte w oleju z pestek dyni fitosterole, cynk i selen mogą uchronić panów przed rozwojem prostaty, czyli przerostu gruczołu krokowego. Zalecany jest on m.in. przy utrudnionym oddawaniu moczu we wczesnych stadiach tej męskiej choroby. Olej z pestek dyni dodawajmy przede wszystkim do sosów, sałatek, i... zup, np. z dyni. Niestety, nie nadaje

się do smażenia.

Orzechy cedrowe - pogromca wrzodów! Olej cedrowy wspomaga leczenie chorób przewodu pokarmowego, gdyż reguluje wydzielanie soku żołądkowego, a tym samym przyspiesza gojenie nadżerek i drobnych owrzodzeń. Przynosi ulgę przy niestrawności i nadkwasocie. Profilaktycznie zażywajmy go codziennie na czczo - jedną łyżeczkę od herbaty. Olej kupimy w aptekach.

Amarantus - dbamy o cholesterol! Olej z nasion amarantusa zaleca się osobom, które chcą utrzymać właściwy poziomu cholesterolu. Olej ten dotlenia komórki organizmu, łagodzi uczucie zmęczenia fizycznego i umysłowego oraz opóźnia procesy starzenia.

Orzechy arachidowe - Smaczny sposób na stres i nadwagę. Olej arachidowy jest bogatym źródłem magnezu, wspomaga odporność organizmu i łagodzi stres. Olej arachidowy jest doskonały w diecie odchudzającej, ponieważ dłużej utrzymuje uczucie sytości i zmniejsza apetyt. Chroni również komórki organizmu przed alergenami. Olej arachidowy ma też działanie przeciwmiażdżycowe.

Artykuł pochodzi z kategorii: Kuchnia

Rewia
Więcej na temat:sałatki | olej | zdrowie | oliwki

Zobacz również

  • Pieczone jabłka - nic prostszego

    Nie brakuje prostych przepisów na pyszne desery z jabłek. Na przykład zamiast szarlotki można zrobić jabłka pod kruszonką. Jurek Sobieniak, kucharz występujący w "Pytaniu na śniadanie",... więcej

  • Oceń tekst

    Ocen: 65

Reklama

Skomentuj artykuł: Jaki olej do smażenia, a jaki do sałatki?

Przejdź do forum »

Wasze komentarze (13)

Dodaj komentarz
aska

~aska -

do sałatek używam ostatnio arachidowego i z avocado, a do smażenia rzepakowego, ewentualnie oliwy z oliwek, bardzo duży wybór maja oleje świata - polecam, ciężko się zdecydować na jeden olej

hfbh

~hfbh -

do smażenia polecam tylko olej rzepakowy. Jest on najbardziej odporny na wysoką temeraturę , dzięki czemu nie powstaje akroleina - substancja rakotwócza.

martaK28

Obojętny martaK28 -

Co do oleju rzepakowego i oliwy - kilka ciekawostek: link Porównanie zdecydowanie wypada na korzyść rzepaku, przynajmniej jeśli chodzi o naszą, "północną" dietę :)

Załączniki:
zosia

~zosia -

a ja piję len mielony dwie szklanki dziennie jestem zadowolona

wysysaczowiec

Dobry wysysaczowiec -

Osobiście polecam Motula bądź Valvo xD

Załączniki:
eliza

~eliza -

Tu obszernie na temat dobrych olejów, polecam: link

Załączniki:
dec

~dec -

a co z olejem ryżowym aktualnie jest go dużo? czym się różni oliwa od oleju?

megan

~megan -

mieszkam w Bułgarii i oleju słonecznikowego używa sie tutaj powszechnie do przyrządzania potraw, a szczególnie do smażenia i nikt nie ma nic przeciwko smażeniu na nim. Oliwę z oliwek stosuje się raczej na zimno.

wiola

~wiola -

To nie jest tak, jak to wygląda tutaj. Też nie potrafiłam schudnąć skutecznie. Wpisałam w necie: 'Moje zwycięstwo w walce z nadwagą ! ' i w końcu jestem szczęśliwa.

Jowita

~Jowita -

uważam, że oliwa z oliwek jest przereklamowana i piszą, że nie należy na niej smażyć. Ja smażę na rzepakowym i z pestek winogron a do sałatek używam z pestek winogron oraz sezamowy, który tak mi smakuje jak żaden inny, czasami słonecznikowy i dyniowy do sałatek i surówek. Z reguły mam 3,4 rodzaje oleju w kuchni. Oprócz tego polecam olej lniany, budwigowy. Ja dodaję go do ciepłej, nie za gorącej, zupy i tak jem. To nasz rodzimy skarb z omeg 3.

Reklama