Kasza gryczana - królowa kasza

Witamy w królestwie kasz! Tutaj każdy znajdzie coś dla siebie. W drzwiach kłaniają się z gracją damy dworu: kasza manna i jaglana. W buduarze czekają księżniczki: kasza jęczmienna i kukurydziana. Na tronie jednak, od wielu lat, zasiada dumnie kasza gryczana. Dlaczego?

Chociaż walory smakowe oraz właściwości prozdrowotne kaszy gryczanej bez wątpienia wynoszą ją ponad inne rodzaje zbóż, to bardzo rzadko myślimy o niej jako o alternatywie dla tradycyjnych składników dania obiadowego. Zapominamy o jej lekkostrawności, a zarazem wysokiej wartości odżywczej, znanej i docenianej już w neolicie, na ten bowiem okres datuje się początki upraw gryki. Do Polski królowa kasz przybyła prawdopodobnie w XII wieku, co ciekawe służyła naszym przodkom nie tylko jako pokarm, ale także w medycynie ludowej. Do dnia dzisiejszego jest to podstawowe zboże stosowane w produkcji chleba oraz wszelkiego rodzaju makaronów, które wzbogaca w składniki odżywcze, a szczególnie w łatwo przyswajalne białko.

Reklama

Zdrowa i lekkostrawna

Dietetycy biją na alarm: za rzadko zastępujemy popularne ziemniaki, dostarczające tylko skrobię i śladowe ilości minerałów, wysokoenergetyczną kaszą gryczaną. Kasza gryczana zawiera całe mnóstwo różnorakich witamin, m.in. B1, B2, PP i rutynę. Nasiona gryki zawierają od 10 do 16 proc. białka, które jest cenniejsze niż białka innych zbóż, a swoimi właściwościami zbliżone wartością i strawnością do białek roślin strączkowych. Kasza gryczana polecana jest też kobietom w ciąży ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego. Pozytywnie wpływa na zaburzenia pracy jelit oraz układ krążenia, nie zawiera również glutenu. Nie każdy jednak wie, że co prawda zawiera ona w sobie więcej kalorii niż kotlet cielęcy, jednak są one łatwiej przyswajane i szybciej przetwarzane w energię, co powoduje, że po obfitym posiłku, w skład, którego wchodzi kasza, nie czujemy się pełni i ociężali, a energii starcza nam na wiele godzin.

Odrobina urozmaicenia

Ugotowana na sypko, podawana z sosem pieczeniowym, zrazami i ogórkami małosolnymi kasza gryczana staje się pełnowartościowym posiłkiem i ciekawą alternatywą dla popularnego schabowego z ziemniakami. Możemy urozmaicić ją innymi ciekawostkami kulinarnymi ze Wschodu czy też Południa, np. różnorakimi surówkami lub sosami, żeby stała się daniem egzotycznym i wyrafinowanym.

Przepis na Zapiekankę z kaszy gryczanej:

Składniki: 2 torebki kaszy gryczanej z warzywami, 0,3 kg pieczarek, 0,5 kg mięsa mielonego, 2 cebule, 100 g jogurtu naturalnego, 2 łyżki ketchupu, sól, pieprz, ser żółty

Sposób przygotowania: Kaszę z warzywami ugotować według sposobu przygotowania podanego na opakowaniu. Do naczynia wsypać kaszę, dodać usmażone mięso mielone wraz z drobno pokrojoną cebulą, oraz pieczarki. Odpowiednio przyprawić. Wierzch polać jogurtem wymieszanym z ketchupem i posypać startym serem. Zapiec w temperaturze 180 st. C.

Tekst: Konpack

Kobieta INTERIA.PL on Facebook

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: Facebook | królowa | kasza gryczana | kasza

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje