Sezon na szparagi

Szparagowe żniwa trwają krótko, bo zaledwie do końca czerwca, dlatego śpieszmy się z wprowadzeniem ich do naszego menu. Powodów jest naprawdę mnóstwo!

  Szparagi są bardzo zdrowe, niskokaloryczne i - najważniejsze -przepyszne! Tym bardziej dziwi niewielka popularność tego warzywa w Polsce, gdzie uprawia się go zaledwie około 4 tysięcy ton rocznie, co statystycznie daje tylko jednego szparaga na przeciętnego Polaka. 

Reklama

A przecież jest to bogate źródło witamin B, C, K, soli mineralnych, żelaza, potasu, fosforu, beta-karotenu, kwasu foliowego. Szparagi wspomagają koncentrację i pamięć dzięki zawartym w nich związkom, które biorą udział w metabolizmie tkanki nerwowej. Mają też pobudzające, odprężające i odmładzające działanie oraz oczyszczają organizm - pozytywnie działają na nerki i wątrobę.

Znamy trzy rodzaje szparagów: najpopularniejsze są zielone, które są zarazem najdelikatniejsze, później białe, bardziej łykowate i grubsze, oraz najrzadsze, fioletowe - słodsze, o najintensywniejszych smaku i zapachu. 

Przyrządzanie szparagów



Szparagi najsmaczniejsze są wtedy, kiedy są świeże. Świeżość łatwo rozpoznać jeśli dobrze się im przyjrzymy - powinny mieć zamknięte główki, połyskującą skórkę, być elastyczne i jędrne, a jeśli potrze się je o siebie - wydawać charakterystyczny, skrzypiący dźwięk.

Ważny jest też sposób przygotowania. Zielone i fioletowe wystarczy jedynie umyć, białe natomiast wymagają więcej pracy - należy je obrać ze skórki, żeby nie były gorzkie i włókniste, zaczynając od końca łodygi, aż po główkę. Trzeba też odciąć zdrewniałe końcówki. Wystarczy je zgiąć, wówczas same pękną w miejscu, gdzie kończą się włókna. Można wykorzystać wówczas górną, smaczniejszą część do dań i sałatek, a dolną, mniej atrakcyjną, na zupę. Jeśli chcemy zachować szparaga w całości, należy bardzo dokładnie go obrać, najgrubiej w dolnej części.

Szparagi można gotować, grillować, piec lub smażyć. Jeśli gotujemy, trzeba postawić je w pionie z główkami wystającymi ponad powierzchnię wody, by nie rozgotować najsmaczniejszej i najdelikatniejszej części. Można napełnić cały garnek wodą, można też zalać tylko dno lub do poziomu obranej skórki, żeby warzywa gotowały się właściwie w samej parze. Istnieją specjalne garnki do gotowania szparagów, które są wąskie i wysokie. 

Wodę do gotowania należy lekko osolić (tylko w przypadku zielonych i fioletowych szparagów), można też - opcjonalnie - dodać łyżeczkę cukru, trochę mleka lub soku z cytryny. Szparagi po ugotowaniu mają być miękkie, ale wciąż jędrne. Grillowanie, pieczenie i smażenie powinno doprowadzić do podobnego efektu.

Przepisów na przyrządzenie szparagów jest naprawdę mnóstwo - można podawać ugotowane, polane jedynie masłem lub zasmażką, potraktować jako składnik sałatek i makaronów, sporządzić z nich zupy-kremy, zapiekać z warzywami, mięsem lub rybą. Cienkie, zielone, młode szparagi można jeść też na surowo, zwłaszcza w sałatkach.

Przepis na pyszną szparagową sałatkę:

Składniki:

·         sałata lodowa

·         szynka parmeńska

·         suszone pomidory

·         pomidorki koktajlowe

·         pestki dyni

·         grillowane szparagi

·        ser z błękitną pleśnią

·         śmietana

·         świeżo mielony lub utłuczony w moździerzu pieprz

Sałatę porwać, rozmieścić na niej złożone plasterki szynki parmeńskiej, suszone pomidory, przekrojone na pół pomidorki koktajlowe oraz grillowane przez kilka minut szparagi. Przygotować sos: ser rozpuścić w małym rondelku, dodać do niego śmietanę, dokładnie wymieszać. Proporcje należy dobrać do smaku. Sałatkę polewamy sosem, posypujemy pieprzem i pestkami dyni prażonymi przez kilka minut na suchej patelni lub blasze w piekarniku.

Smacznego!

   Elżbieta Rząca

 

Dowiedz się więcej na temat: szparagi | przepisy kulinarne | kuchnia

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje