Mademoiselle Coco Chanel

Pośród przemijających mód i odchodzących w zapomnienie kreatorów mody istnieje nieśmiertelna ikona prawdziwej sztuki ubierania: Coco Chanel. Wylansowany przez nią elegancki styl do dziś pozostaje wzorem do naśladowania dla milionów kobiet na całym świecie.

Pokaz kolekcji zima 2011 domu mody Chanel
Pokaz kolekcji zima 2011 domu mody ChanelGetty Images/Flash Press Media

Zdolności krawieckie pozwoliły jej projektować w sposób nieoderwany od rzeczywistości i ekonomiczny. Zanim jednak została wziętą kreatorką mody, sprzedawała w sklepie z trykotami, zdarzało się jej również występować w kawiarniach w roli piosenkarki. Stąd wziął się właśnie jej słynny przydomek "Coco".

Na chłopczycę

Samozaparcie , kontakty towarzyskie oraz pomoc ówczesnego partnera projektantki Arthura Boya Cappela umożliwiły jej zainicjowanie pierwszego biznesu-otworzenie własnego salonu z odzieżą damska i sklepu modniarskiego.

Lata 20. w których tworzyła wielka Coco to nowa era w historii mody. Ostateczne odrzucenie gorsetu i ciężkich sukien z trenem stworzyło podatny grunt dla stylu zwanego "na chłopczycę". I choć to projektant Jean Patou był głównym pomysłodawcą i kreatorem tego sposobu noszenia się kobiet , to interpretacja Coco Chanel stała się tą kultową i rozpoznawalną na całym świecie.

Wysmukłe, opalone chłopczyce w krótkich fryzurkach świetnie prezentowały się w prostych fasonach od Mademoiselle Chanel. Innowacyjną w proponowanych kostiumach tkaniną był wełniany dżersej. Miękka, pięknie układająca się tkanina zapewniła wreszcie użytkowniczkom ówczesnych sztywnych marynarek i bluzek prawdziwy komfort i swobodę ruchów. Lansowane przez Francuzkę ubrania były doskonałym mariażem ponadczasowej surowej elegancji z praktyczną nieco sportową wygodą.

Luźno dopasowane sukienki i proste kostiumy stały się znakiem rozpoznawczym dla Coco Chanel. Zamysłem projektantki było ubieranie kobiet stosownie do każdej sytuacji i okazji w życiu .

Mała czarna

Polska pokonała w Bydgoszczy Argentynę 3:0 (25:20, 25:17, 25:22) w meczu grupy A  World Grand Prix siatkarek Fot. Tytus Żmijewski
Polska pokonała w Bydgoszczy Argentynę 3:0 (25:20, 25:17, 25:22) w meczu grupy A  World Grand Prix siatkarek Fot. Tytus Żmijewski
Polska pokonała w Bydgoszczy Argentynę 3:0 (25:20, 25:17, 25:22) w meczu grupy A  World Grand Prix siatkarek Fot. Tytus Żmijewski
Polska pokonała w Bydgoszczy Argentynę 3:0 (25:20, 25:17, 25:22) w meczu grupy A  World Grand Prix siatkarek Fot. Tytus Żmijewski
+3

Moda od Coco była modą dla kobiet nowoczesnych, silnych i zaradnych lecz niepozbawionych wdzięku i zalotności. Surowe , nieco męskie w wyrazie kostiumy Chanel ożywiała sznurami ukochanych pereł lub olśniewającymi koliami, w których odważnie zestawiano kosztowne kamienie z syntetycznymi perłami i kryształami. Kreatorka była bowiem wielką zwolenniczką sztucznej biżuterii.

Chanel No 5

Mówiąc o ikonie mody jaką była Gabrielle nie sposób zapomnieć o będących ma topie już od 90 lat perfumach Chanel No. 5. Mimo iż projektantka firmowała swoim nazwiskiem kilka innych zapachów to właśnie ekskluzywne kwiatowe Chanel No. 5. stały się niekwestionowanym przebojem wszech czasów.

Kluczem do sukcesu Mademoiselle Chanel, poza kreatywnością i łutem szczęścia, była jej własna kobiecość i rozsądne do niej podejście. Coco miała podobno nawet ubolewać, że tak wielu mężczyzn ubiera kobiety gdyż siłą rzeczy nie mają oni pojęcia o komforcie i potrzebach użytkowniczek ubrań.

Autorka słynnych słów "moda przemija, styl pozostaje" jest dzisiaj idolką kobiet na całym świecie a także nieustającym źródłem inspiracji dla uznanych projektantów.

Blask marce Chanel przywrócił w 1983 roku Karl Lagerfeld. Współczesne kolekcje Chanel są niejako składanym Gabrielle symbolicznym hołdem. Dyskretnie wracają perły, proste fasony i stonowana kolorystyka a także nieuchwytny powiew prestiżu i ponadczasowej klasyki z lat młodości wspaniałej Coco Chanel.

Daria Woszczatyńska

IDmedia
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas