Przyszła mama

Macierzyństwo to nie lada wyzwanie dla kobiety. W krótkim czasie jej organizm staje się fabryką hormonów.

Przyszła matka powinna zadbać zarówno o dobro dziecka, jak i o siebie.Urodzie i przede wszystkim dobremu zdrowiu przyszłej mamy służyć będą: prawidłowa dieta, systematyczna gimnastyka i higieniczny tryb życia.

Reklama

Prawidłowa dieta

W okresie ciąży zapotrzebowanie na witaminy i sole mineralne wzrasta. Oto kilka podstawowych zasad, którymi powinna kierować się przyszła mama.

Pamiętaj, by nie dostarczać organizmowi zbędnych kalorii. Pij dużo płynów. Unikaj picia mocnej kawy i herbaty oraz słodzonych soków i napojów gazowanych. Spożywane posiłki powinny zawierać odpowiednią ilość białka, witamin, mikroelementów, węglowodanów i tłuszczów. Zapotrzebowanie na kwas foliowy wynosi 450 Kg/dobę (w przypadku kobiet w ciąży) oraz 530 Kg/dobę (w przypadku kobiet karmiących). Kwas foliowy znaleźć możesz w suchych kiełkach, soczewicy, pomarańczach, pełnoziarnistym pieczywie, wątrobie, brokułach, burakach oraz szpinaku. Dzienne zapotrzebowanie witaminy A 1250 Kg/dobę (w przypadku kobiet w ciąży) oraz 1600 Kg/dobę (w przypadku kobiet karmiących). Witaminę A znajdziesz w czerwonych warzywach, owocach, mleku i serach. Dzienne zapotrzebowanie w witaminę B1 1,9 mg/dobę (w przypadku kobiet w ciąży) oraz 2,2 mg/dobę (w przypadku kobiet karmiących). Witaminę B1 znajdziesz w grochu, fasoli, mleku, wieprzowinie, podrobach, pełnoziarnistym pieczywie, owocach. Dzienne zapotrzebowanie w witaminę B12 20-25 Kg/dobę (w przypadku kobiet w ciąży) oraz 15-20 Kg/dobę (w przypadku kobiet karmiących). Witaminę B12 znajdziesz w nerkach, wątrobie, mięsie, jajkach, produktach mlecznych. Dzienne zapotrzebowanie witaminę C-80 mg/dobę (w przypadku kobiet w ciąży) oraz 100 mg/dobę (w przypadku kobiet karmiących). Witaminę C znajdziesz w owocach cytrusowych, pomidorach, ziemniakach i sałacie. Nie wolno zapominać o dostarczaniu makro i mikroelementów. Wapń - zapotrzebowanie dzienne 1100 mg, żelazo - 22 mg, jod - 165 mcg, magnez - 320 mg.

Unikaj potraw ciężkostrawnych, pikantnych, smażonych i tłustych. Dieta powinna obfitować w warzywa i owoce. Pamiętaj, by jeść częściej ale mniejsze porcje. Ogranicz podjadanie między posiłkami. Dzienna dawka kalorii powinna wynosić ok. 2500 kcal.

Dowiedz się więcej na temat: skóra | dieta

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje