Czy sklep przyjmie nietrafiony prezent?

Postaraj się o przemyślane zakupy. Zwrot towaru zależy bowiem od zasad przyjętych przez konkretny sklep albo od twoich z nim ustaleń.

Nie wszystkie prezenty są udane
Nie wszystkie prezenty są udane© Panthermedia

– Chcę się ustrzec przed takimi niespodziankami w tym roku. Czy takie prezenty można oddać?

– Sprzedawcy nie mają obowiązku przyjmować zakupionych u nich produktów (patrz ramka). Niektóre sklepy, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferują jednak taką możliwość.

– W jakim terminie można wówczas oddać towar?

– W określonym przez sklep, np. w ciągu 5, 30 czy nawet 90 dni. Towar musi mieć oczywiście wszystkie metki i nie może być używany. Należy mieć przy sobie dowód zakupu, np. paragon.

– Skąd mam wiedzieć, że sklep przyjmie zwrot?

– Kupując prezenty, trzeba to sprawdzić. Można też wynegocjować zwrot ze sprzedawcą. Najlepiej zadbać wówczas o jakiś pisemny dowód (np. adnotację na paragonie), że sprzedawca zgodził się na zwrot.

– A jeśli to będzie ubranie w złym rozmiarze? Czy można je wymienić?

– Obowiązuje podobna zasada. Towar musi być nieużywany, mieć wszystkie metki, a pani musi przedstawić paragon.

– A co, jeśli prezent jest zepsuty lub nie taki jak w ofercie? Czy mogę go reklamować? – Tak. Jeśli towar jest zepsuty lub niezgodny z umową, można go reklamować. Też z paragonem. Towar niezgodny z umową może pani zwrócić w ciągu 2 lat od dnia zakupu – nie później jednak niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wykrycia wady towaru (np. braku obiecanych funkcji).

art. 4–13 ustawy z 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego; art. 4 ustawy z 2.03.2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny

Gdy kupujesz w internecie

PORAD UDZIELA:

Izabela Rogowska mgr ekonomii, absolwentka Studium Prawa Handlowego

Chwila dla Ciebie
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas