Internetowe zakupy Polaków - kobiety bardziej racjonalne

Za zakupy przez internet - czyli głównie ubrania i buty - z wygody najczęściej płacimy przelewami elektronicznymi. Co ciekawe, jak przekonuje PAP Life socjolog Maria Cywińska - należy zapomnieć o stereotypie, że kobieta kupuje impulsywnie.

Jak pokazuje "Badanie otwartości Polaków na innowacyjne metody płatności" przez internet najchętniej kupujemy: ubrania i buty (67 proc.), kosmetyki (45 proc.) i elektronikę (45 proc.), sprzęt RTV AGD (38 proc.), a także książki, muzykę i filmy (38 proc.). W sieci najczęściej płacimy za nie przelewem elektronicznym, na co wskazało 41 proc. badanych. Dalej znalazły się takie płatności jak: za pobraniem (22 proc.), przedpłata przelewem na konto (20 proc.) oraz karty płatnicze (15 proc.).

Reklama

Najważniejszym kryterium przy ich wyborze jest wygoda (64 proc.), szybkość (62 proc.), bezpieczeństwo (42 proc.), przyzwyczajenie (36 proc.), wiarygodność (35 proc.) i dodatkowe korzyści, np. punkty lojalnościowe (9 proc.). Jako bezpieczniejsze postrzegane jest płacenie kartą niż wypłacanie gotówki z bankomatu. W kwestii bezpieczeństwa najbardziej nowatorskich rozwiązań płatniczych, prawie 1/3 badanych uznała płatności zbliżeniowe telefonem. Socjolog internetu Maria Cywińska w rozmowie z PAP Life zauważa, że najbardziej zaskakujące w wynikach badania jest otwartość na innowacje, bowiem od wielu lat od Polaków wymaga się, żeby byli gotowe na różne zmiany.

- Zachowania finansowe wchodzą w zakres tego obszaru, w którym jesteśmy otwarci na zmiany, bo wiemy, że one są nieuchronne, że musimy przez nie przejść, choć wbrew pozorom wcale nie musielibyśmy - mówi PAP Life Cywińska.

Podobnego zdania jest prof. Dominika Maison z domu badawczego, który przeprowadził badanie dla Master Card. Maison za interesujące zjawisko w polskim społeczeństwie uważa otwartość na obrót bezgotówkowy, zwłaszcza na płatności zbliżeniowe.

- Polacy bardzo długo byli w tyle, jeśli chodzi o zaawansowanie finansowe. Biorąc pod uwagę to, że mieliśmy bardzo duże wskaźniki osób, które w ogóle nie miały konta - a jeśli je miały to tuż po dostaniu pensji, emerytury czy renty pierwszego dnia wyciągały z niego wszystkie pieniądze i już posługiwały się gotówką - nie spodziewałabym się, że tak szybko przeskoczymy pewne etapy technologiczne - kwituje Maison.

Badanie pokazuje też, że to kobiety są bardziej racjonalne i nowoczesne niż mężczyźni, jeśli chodzi o płatności internetowe, dlatego należy zapomnieć o stereotypie, że kobieta kupuje impulsywnie i że wydaje więcej niż ma.

- Kobieta myśli w kategoriach racjonalnych, kiedy podejmuje decyzje zakupowe, ale również to raczej mężczyzna częściej kupi nawet, jeśli go nie stać - kobieta niekoniecznie. Mężczyźni zawsze zarządzali kasą, co było ich przymiotem zastanym. Natomiast kobiety, które niejednokrotnie są głowami rodziny, bo muszą zarządzać domem, bo muszą zarządzać finansami tego domu, musiały nauczyć się tej racjonalności i są w tym dobre - kwituje Cywińska. (PAP Life)

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje