Naturalnie - wzornictwo Azji

Azjatyckie wzornictwo zaskakuje coraz bardziej wymyślnymi i zaawansowanymi produktami, przy czym powszechne jest tam sięganie po naturalne i lokalnie dostępne materiały.

Azja to jeden z bardziej fascynujących regionów na świecie. Co nas, mieszkańców Zachodu szczególnie pociąga w tym kontynencie to jego odrębność kulturowa, społeczna i mentalna. Azja to również lider w dziedzinie nowych technologii, nauki czy ekonomii.

Reklama

Stałym zjawiskiem jest tam silny kult nowoczesności, a jednocześnie znaczne oddziaływanie głęboko zakorzenionej w azjatyckich społecznościach tradycji, przejawiającej się niemal we wszystkich dziedzinach życia. Podobne zjawiska zachodzą również we wzornictwie przemysłowym, które zaskakuje nas coraz bardziej wymyślnymi i zaawansowanymi produktami, przy czym powszechne jest sięganie po naturalne i lokalnie dostępne materiały z równoczesnym zastosowaniem tradycyjnych metod produkcyjnych. Jednym słowem to nieustanne przenikanie się tradycji z nowoczesnością.

Surowość marmuru

Byung Hoon Choi to jeden z projektantów, którzy odmienili przemysł meblowy. W jego wczesnych pracach badane są relacje pomiędzy funkcjonalnością przedmiotu a sztuką. Lubi eksperymentować z formą, teksturą i materiałem. Podobnie jak tradycyjni koreańscy rzemieślnicy Choi wykorzystuje naturalne materiały, czyli marmur, kamień, granit czy drewno. Często jego prace sprawiają wrażenie surowych, stworzonych nie przez konkretną osobę, a naturę. Designer nie przekształca materiału w nową formę, a bardziej stara się zaakcentować jego naturalne piękno. Wiele jego projektów powstaje przy użyciu kontrastujących materiałów, przykładowo zestawia lekkie i miękkie drewno z twardym i ciężkim granitem. Różnice w teksturach są tutaj oczywiste, ale zauważalne są też liczne podobieństwa.

Lekkość ratanu

Również Kenneth Cobonpue z Filipin - laureat jednej z najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie projektowania przyznawanych w Azji, czyli The Design for Asia Award (DFAA), wydarzenia organizowanego przez Centrum Designu w Hong Kongu - uznał, że współczesny design to lokalnie dostępne surowce naturalne, jak bambus czy ratan, połączone z innowacyjnymi technikami produkcji i nowoczesnej technologii. Sam mówi, że jego prace są odbiciem natury, której namiastkę pragnie przenieść do wnętrz mieszkalnych. Jego liczne projekty mają charakter lekkich i transparentnych rzeźb. Są to przeważnie fotele, sofy czy łóżka o ciekawych kształtach, często przybierających unikalne i organiczne formy.

Warto też wspomnieć o Ann Tiukinhoy Pamintuan, również z Filipin, projektantce mebli, elementów wyposażenia wnętrz oraz biżuterii. Jej prace stanowią kolejny dowód przywiązania azjatyckich designerów do tradycji i nowoczesności zarazem, przejawiającego się w dobrym rzemiośle, silnym związku człowieka z otaczającą go naturą oraz sięganiu po nowe technologie. Ciekawie prezentują się na tym tle jej kolekcje mebli Kokon czy Ginko, które pomimo tego, że wykonane zostały z metalowego drutu wyglądają lekko i delikatnie, doskonale współgrając z otaczającą je przestrzenią.

Dowiedz się więcej na temat: drewno | technik | Azja

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje