Rozliczenia za prąd: Zmieniamy zasady i oszczędzamy

Za zużytą energię jesteśmy rozliczani według tzw. prognoz. Faktury dostajemy raz na pół roku. Możemy jednak płacić inaczej!

Wielu z nas nie akceptuje przedpłatowego pobierania opłat za prąd (a także za gaz). Mamy poczucie, że przepłacamy, zwłaszcza latem, gdy prognozy zużycia energii są zawyżone. Czujemy się zmuszani do finansowania dostawców energii! Przedpłatowy system rozliczeń jest jednak zgodny z polskim prawem. Ale to nie znaczy, że nic nie jesteśmy w stanie zrobić.

Reklama

- Pierwsza możliwość: zwrócenie się do dostawcy o obniżenie prognozy, by bardziej odpowiadała rzeczywistemu zużyciu energii w naszym mieszkaniu. Można zasugerować, ile energii zamierzamy zużywać (ew. potem wyrównywać niedopłatę)

- Druga możliwość: wystąpienie o zmianę systemu rozliczeń, np. na 1-miesięczne wg aktualnego zużycia

Co powinno znaleźć się we wniosku o zmianę cyklu rozliczeniowego?

- Twoje dane: Podaj swoje imię, nazwisko i adres oraz tzw. konto umowy, jaką zawarłaś na dostawę prądu (jest na fakturze)

- Data, nazwa i adres dostawcy energii: W prawym górnym rogu kartki wpisz datę zgłoszenia. Poniżej podaj adres dostawcy (znajdziesz go na fakturze)

- Podaj stan swojego licznika: Spisz dane o ilości zużytej energii, by dostawca mógł rozliczyć to zużycie jeszcze przed wprowadzeniem dla ciebie nowego systemu opłat

- Napisz, o co występujesz: W pierwszym zdaniu swojego wniosku napisz, że zwracasz się o zmianę systemu rozliczeń za zużycie energii elektrycznej (lub gazu). Nie masz obowiązku uzasadniać swojej prośby, ale oczywiście możesz to zrobić (np. wskazać, że nie stać cię na wysokie prognozowane opłaty)

- Twój podpis: Pismo należy podpisać własnoręcznie niebieskim długopisem

Twoje obowiązki jako odbiorcy energii

Wniosek o zmianę systemu płatności składa się w punkcie obsługi klientów u swojego dostawcy energii. Gdy firma wyrazi na to zgodę (zazwyczaj tak się dzieje), będziesz miała dodatkowe obowiązki.

- Odczyt stanu licznika. Musisz sama podawać dostawcy stan licznika - np. co miesiąc, co dwa - w zależności od tego, o jaką częstotliwość rozliczeń wystąpiłaś. Stan licznika możesz zgłaszać osobiście w punkcie obsługi klientów, mejlem albo logując się na e-bok, czyli elektroniczne biuro obsługi. l

- Krótki termin płatności. Przy comiesięcznym rozliczaniu płatności będziesz dostawać faktury ok. 13-14 dnia następnego miesiąca po odczycie licznika. Na zapłatę jest 7-14 dni. Do 1-miesięcznej faktury dostawcy doliczają podwyższony abonament (np. RWE 24,85 zł; ENERGA 4,38 zł).

Tekst pochodzi z magazynu

Tina
Dowiedz się więcej na temat: pieniądze | energia | prąd | Pieniędze

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje