Uczciwa strona designu

Czy kupując jakąś rzecz zastanawiamy się czasem nad źródłem jej pochodzenia? Czy warunki pracy stworzone dla osoby wytwarzającej ten przedmiot były odpowiednie i bezpieczne, a wynagrodzenie, jakie następnie otrzymała adekwatne do nakładu jej pracy? Dla wielu współczesnych i świadomych swoich wyborów konsumentów nie jest to wcale obojętne.

Dlatego tak ważnym i zyskującym coraz szersze grono zwolenników jest zjawisko zwane Fair Trade, czyli uczciwy handel, który opiera się na współpracy krajów bogatych z biedniejszymi państwami czy regionami Ameryki Południowej, Afryki oraz Azji.

Reklama

Wcześniej Fair Trade kojarzony był głównie ze sprzedażą owoców, kawy, herbaty i całej gamy różnorodnych artykułów spożywczych. Natomiast w chwili obecnej duże zainteresowanie wśród nabywców wzbudzają elementy wyposażenia wnętrz, takie jak meble, oświetlenie, wyroby ze szkła i ceramiki oraz wiele innych produktów, czyli jednym słowem design.

Reguły Fair Trade

Liczne organizacje działające pod szyldem Fair Trade zobowiązane są do przestrzegania kilku podstawowych reguł. Naczelną zasadą jest to, że producenci otrzymują przynajmniej minimalne wynagrodzenie, które obowiązuje w danym kraju. Oczywiście płace te nie są z reguły wysokie, jednak pozwalają na zaspokojenie podstawowych potrzeb. Poza tym, dzięki ominięciu licznych pośredników i bezpośredniej współpracy tychże organizacji z wytwórcami, możliwa staje się redukcja kosztów, a co za tym idzie większe zyski dla obu stron. W przeciwieństwie do wielu innych odbiorców stosujących odroczone terminy płatności, Fair Trade prowadzi przedpłaty na określone towary, które pozwalają np. na zakup niezbędnych materiałów. Ponadto większość z producentów może liczyć na niskooprocentowaną pożyczkę, zakup niezbędnych materiałów po zredukowanych kosztach czy wreszcie posiadanie realnego wpływu na cenę oferowanych przez siebie produktów. Powszechne jest również stosowanie korzystnych dla nich umów długoterminowych oraz pomocy w przystosowaniu produkcji do zmieniających się trendów. Warto tutaj wspomnieć, że część wpływów ze sprzedaży obiektów inwestowana jest w liczne projekty lokalne, czyli edukację, budowę szpitali, poprawianie infrastruktury czy system szkoleń. Organizacje Fair Trade współpracują głównie z niewielkimi manufakturami, stowarzyszeniami producentów czy wreszcie z indywidualnymi artystami.

Z potłuczonego szkła

Fair Trade to również szereg ciekawych i pożytecznych inicjatyw związanych z tym ruchem. Przykładowo w 2002 r. amerykańska firma Artecnica zorganizowała międzynarodową kampanię Design with conscience, mającą na celu promocję bezpiecznych metod produkcji z wykorzystaniem materiałów przyjaznych człowiekowi jak i środowisku, wspieranie lokalnych grup artystycznych w krajach rozwijających się, a także zwrócenie uwagi na to, że design może być użyty do poprawy warunków bytowych tychże państw.

Dowiedz się więcej na temat: zarobki | organizacje | meble | design | handel | fair trade

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje