Związek w pracy - z czym się wiąże?

Coraz więcej osób poznaje w miejscu pracy partnera życiowego. Niejednokrotnie wiąże się to z niezadowoleniem przełożonych, plotkami współpracowników i koniecznością ukrywania relacji przed innymi.

Z drugiej jednak strony zdarza się, że na rynku pojawiają się oferty pracy dla małżeństw. Jak więc poradzić sobie z miłością, którą spotykamy w pracy?

Reklama

Firma staje się coraz częściej miejscem, gdzie spędza się większą część swojego życia. Czas pracy nie ogranicza się do 8 godz. Łącznie z dojazdami, wykonywanie obowiązków służbowych zajmuje od 9 do kilkunastu godzin dziennie. Relacje zawodowe są dodatkowo rozwijane przez wyjazdy integracyjne i szkolenia. Ogranicza to możliwości wykorzystania dni wolnych wyłącznie dla siebie. Nawet jeśli w środku tygodnia znajduje się czas dla siebie, najczęściej jest on wykorzystany na wizytę u fryzjera, kosmetyczki lub na kurs językowy. Nie sprzyja to nawiązywaniu nowych znajomości. Dlatego właśnie zdarza się, że partnera życiowego można znaleźć właśnie w pracy.

Co powiedzieć współpracownikom?

O ujawnieniu relacji na pewno będzie decydować otwartość pary oraz okoliczności zawodowe. W niektórych firmach i zawodach wyjątkowo niewskazane jest ujawnianie życia osobistego, gdyż może to zaszkodzić obiektywności i fachowości udzielanych usług. W innych z kolei podkreślanie związków pomiędzy pracownikami (np. firmy rodzinne z długą tradycją) może stanowić dodatkowy atut marki, pod warunkiem, że związki zawierane w tych firmach będą stale i stabilne jak prezentowana marka.

W szczególnie trudnej sytuacji są związki nawiązane w poprzek hierarchii zawodowej, np. szefa z podwładną, właściciela firmy z pracownikiem. Zależnościowy charakter relacji zawodowej może utrudnić nawiązanie partnerskiego związku. Inni pracownicy mogą również formułować oceny i oskarżenia dotyczące nierównego traktowania osoby zaangażowanej w związek.

Jak poradzić sobie z plotkami?

Innym aspektem nawiązania znajomości w pracy jest opinia współpracowników, a nawet klientów. W uniknięciu plotek bardzo pomocne okaże się rozdzielenie życia prywatnego od zawodowego. Para powinna unikać kłótni w pracy, nie opowiadać o swoich problemach i nie prosić innych o radę. W godzinach pracy warto również powstrzymać się od zbyt wylewnego okazywania sobie czułości.

Rozgraniczenie życia zawodowego od prywatnego w przypadku tworzenia związku z osobą z pracy jest trudne z wielu powodów. Po pierwsze, fizycznie pozostaje niewiele czasu poza pracą zawodową i czasem w domu, który partnerzy mogliby spędzić oddzielnie, a taki czas jest potrzebny dla zdrowego funkcjonowania każdego związku. Po drugie - jesteśmy tylko ludźmi i nawet przy szczególnym zadbaniu o intymność relacji może być trudno nie przenosić osobistych spraw na grunt zawodowy, np. w sposób fachowy i życzliwy (bez uszczypliwych uwag czy aluzji) zwracać się do małżonka w sprawach zawodowych w pracy, jeśli rano lub w drodze do biura odbyła się zażarta kłótnia dotycząca np. podziału obowiązków w domu.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje