Fitness dla mózgu

Dzięki odpowiedniemu treningowi możesz poprawić swoje możliwości intelektualne. Aby to osiągnąć, ćwicz swój mózg, tak jak ćwiczysz swoje mięśnie, kiedy chcesz zwiększyć siłę fizyczną.

Jeszcze nie tak dawno naukowcy uważali, że mózg kształtuje się w dzieciństwie, a po przekroczeniu okresu krytycznego, komórki nerwowe mogą jedynie trwać lub obumierać. Dzisiaj wiadomo już, że to nieprawda. Komórki mózgu mogą się regenerować i tworzyć nowe sieci połączeń między neuronami. Mózg odpowiada na wyzwania, jakie stawia nam otaczające środowisko - zmiany w środowisku powodują, że musimy się uczyć. A proces uczenia się powoduje powstawanie nowych sieci połączeń. Oznacza to, że mózg można trenować całe życie.

Ucz się czegoś nowego

Reklama

Aby trenować mózg, nie musisz szukać specjalistycznych kursów i "umysłowych" fitnessklubów. Fitness dla mózgu znajdziesz wszędzie - kursy językowe, matematyka, nauka gry na instrumencie, ale też kursy tańca i wykonywania koronek klockowych - każde zajęcia, na których uczysz się czegoś nowego, zmuszają twój mózg do wytężonej pracy. Nie ważne, ile masz lat i czy nabyte umiejętności uważasz za przydatne. Wiele osób sądzi, że skoro np. są na emeryturze to rozpoczynanie nauki języka obcego nie ma sensu (uczniowie często myślą tak samo o matematyce). Tymczasem nawet jeżeli jego znajomość miałaby się nigdy nie przydać, to sprawny mózg przyda się z całą pewnością.

Neurobik - zerwij z rutyną

Nie masz czasu na dodatkowe zajęcia? Praca, dom, codzienne obowiązki sprawiają, że nie możesz pozwolić sobie na luksus rozegrania partyjki szachów lub kurs językowy?

Neurobik - czyli aerobik dla mózgu, możesz wpleść w swoje codzienne zajęcia. Zerwij z rutyną i zmuś swój umysł do wysiłku. Zmień kolejność wykonywanych codziennych czynności, przemebluj mieszkanie, wróć do domu inną drogą - jednym słowem wprowadź zmiany w otoczeniu, aby twój mózg musiał się uczyć.

Inwestycja w przyszłość

Naukowcy podkreślają, że warto dbać o kondycję mózgu. Osoby aktywne umysłowo rzadziej ulegają demencji i zapadają na chorobę Alzheimera. Ale sprawny umysł ma też wpływ na kondycję fizyczną.

Komputerowe programy "fitnessu dla mózgu" już od jakiegoś czasu były wykorzystywane jako środek poprawiający pamięć i zdolność koncentracji u starszych osób. Najnowsze badania wykazały, że dzięki tego rodzaju programom, seniorzy mogą... szybciej chodzić. Rezultaty opublikowano w czerwcowym wydaniu "Journal of Gerontology".

W badaniu wzięły udział starsze osoby (+70), które prowadziły siedzący tryb życia i poruszały się powoli. Część z nich brała udział w programie treningu mózgu trzy razy w tygodniu przez 8 tygodni. Każda z sesji trwała 45-60 minut. Seniorzy rozwiązywali zadania, których celem było poprawienie zdolności umysłowych takich jak: koncentracja, planowanie, organizowanie i rozwiązywanie problemów. Pozostałe osoby stanowiły grupę kontrolną.

Okazało się, że osoby, które brały udział w zajęciach chodzą szybciej i, co ciekawe, znacząco podniosło się u nich tempo chodzenia podczas rozmowy - co wymaga znacznie większej koncentracji.

Naukowcy uważają wyniki za obiecujące i przygotowują się do przeprowadzenia badań na większą skalę.

Aerobik też działa na mózg

Nie tylko ćwiczenia umysłowe wpływają na sprawność fizyczną - również ćwiczenia fizyczne wpływają na stan mózgu. Arthur Kramer, psycholog z amerykańskiego Uniwersytetu Illinois, badał wpływ aerobiku na kondycję mózgu u osób w wieku 60-79 lat. Okazało się, że u osób, które ćwiczyły co najmniej 3 godziny tygodniowo, zwiększyła się objętość istoty szarej i białej w mózgu, a zdolności umysłowe znacznie się poprawiły.

- Grupa aerobikowa wykazywała znaczny wzrost objętości mózgu - zapewnia Arthur Kramer.- Już po trzech miesiącach osoby, które ćwiczyły aerobik, osiągały objętość mózgu kogoś o 3 lata młodszego.

Również inne formy aktywności fizycznej doskonale sprawdzają się jako element fitnessu dla mózgu: taniec towarzyski, tai chi oraz joga. Istnieją także ćwiczenia opracowane specjalnie dla poprawy sprawności umysłowej - ćwiczenia Dennisona.

Ćwiczenia Dennisona

Ćwiczenia opracowane przez dr Paula Dennisona, twórcę kinezjologii edukacyjnej, są stosowane w terapii dzieci z różnego rodzaju problemami w nauce, ale tak naprawdę każdy może je wykorzystać dla swojego rozwoju. Wystarczy poświęcić 15 minut dziennie, ćwiczyć można w domu, a żaden specjalistyczny sprzęt nie jest potrzebny. Trening prowadzi do integracji obu półkul mózgu i wytworzenia nowych połączeń neuronowych. Poniżej podajemy kilka ćwiczeń wg tej metody.

Leniwe ósemki

Stań prosto. Wyciągnij przed siebie lewą rękę. Pięść zaciśnij, a kciuk skieruj w górę. Kreśl w powietrzu znak "położonej ósemki" (nieskończoności) - zacznij na wysokości nosa i skieruj dłoń w lewo do góry. Wykonuj obszerny ruch wodząc oczami za kciukiem. To samo powtórz drugą ręką, a następnie spleć dłonie i kreśl ósemki obydwiema rękami. Ćwiczenie wykonuj 5 minut dziennie.

Ruchy naprzemienne

Ćwiczenia takie jak: dotykanie lewym łokciem prawego kolana i odwrotnie,  krzyżowanie wyprostowanych ramion przed klatką piersiową tak, aby na zmianę wyżej była ręka lewa potem prawa - są proste i efektywne. Na ćwiczenia naprzemienne natrafimy na niemal każdych zajęciach fitness.

Pozycja Cooka

Usiądź, skrzyżuj nogi. Ramiona wyprostuj przed sobą, zewnętrzne strony dłoni skieruj do siebie, kciuki w dół. Przełóż jedną rękę przed drugą tak, by dłonie dotykały się wewnętrznymi stronami (kciuki są nadal skierowane w dół). Skrzyżuj palce dłoni i zegnij ręce w łokciach. Oprzyj ręce na mostku, łokcie są skierowane w dół. Zamknij oczy, a język połóż na podniebieniu. Pozostań w pozycji około 2 minuty. Możesz stosować tę pozycję zawsze, kiedy chcesz poprawić koncentrację.

IG

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje