Nietrzymanie moczu a sport: Jakie aktywności są wskazane?

Osoby cierpiące na nietrzymanie moczu często unikają aktywności fizycznej. To błąd, ponieważ regularne wzmacnianie mięśni, szczególnie dna miednicy, może pomóc w walce z nieprzyjemnymi dolegliwościami. Dzięki specjalistycznym produktom nikt nie musi wiedzieć, że cierpisz na NTM, a ty możesz swobodnie ćwiczyć, także na świeżym powietrzu i w grupie.

NTM występuje znacznie częściej u kobiet, niż u mężczyzn. Szacuje się, że dotyka niemal 1/3 dorosłych kobiet i najczęściej jest spowodowane wysiłkiem - występuje podczas śmiechu, kaszlu, podnoszenia ciężkich przedmiotów czy uprawiania sportu. Jednak dolegliwość nie musi prowadzić do rezygnacji z aktywnego trybu życia. Tym bardziej, że utrzymywanie odpowiedniej wagi ciała pomaga radzić sobie z tą przypadłością. Należy tylko wiedzieć, jak łagodzić objawy oraz jakie aktywności wybierać, a jakich unikać.

Reklama

Jakie rodzaje aktywności są wskazane?

Nordic walking - czyli szybki masz z kijkami. To sport, który wymaga precyzji i odpowiedniej techniki. Prawidłowo wykonany marsz, oprócz nóg, wzmacnia również mięśnie ramion i barków, odciążając stawy oraz kręgosłup. Dlatego szczególne polecany jest osobom, które sporą część dnia spędzają za biurkiem. Podczas godzinnego spaceru z kijkami jesteśmy w stanie spalić więcej kalorii, niż podczas trwającego tyle samo czasu joggingu. Jednak podczas marszu dużo mniej się zmęczymy, a aktywność będzie przyjemniejsza. Nordic walking mogą uprawiać wszyscy, bez względu na wiek, wagę czy stan kondycji fizycznej.

Aqua aerobic - aktywność fizyczna szczególnie przysłuży się osobom cierpiącym na NTM. Ćwiczenia w basenie angażują większość mięśni, nie przeciążając przy tym organizmu. Działają korzystnie na stawy, w przeciwieństwie do zwykłego aerobicu. Zajęcia aqua aerobic cieszą się ogromną popularnością - pomagają odzyskać świetne samopoczucie i piękną sylwetkę.

Jazda na rowerze - tę formę aktywności uwielbiają niemal wszyscy. Trening na rowerze angażuje mięśnie nóg, a także pomaga spalać tkankę tłuszczową, dlatego jest szczególnie korzystny dla osób z nadwagą. Jazda na rowerze stanowi przyjemną formę spędzania wolnego czasu. Nie trzeba jeździć szybko i wyczynowo. Rekreacyjna jazda jest tak samo korzystna dla zdrowia i polecana również osobom z NTM.

Technika Pelvicore - jest to specjalny program autorstwa fizjoterapeutki prof. Kari Bo, który pomaga osobom w każdym wieku odzyskać kontrolę nad ciałem. Ćwiczenia te wzmacniają mięśnie dnia miednicy, które z wiekiem słabną (a to właśnie one odpowiedzialne są za nietrzymanie moczu). Program składa się z prostych ćwiczeń ujędrniających brzuch oraz zmniejszających ból stawów czy kręgosłupa. Płytę z ćwiczeniami można zamówić bezpłatne przez Internet.

Pilates - są to ćwiczenia wykonywane na macie, które wzmacniają niemal wszystkie partie ciała. Pilates może pomóc wzmocnić mięśnie dna miednicy i łagodzić tym samym objawy nietrzymania moczu. Działa również ujędrniająco i wyszczuplająco. Regularnie wykonywany daje rewelacyjne efekty.

Jak radzić sobie z nietrzymania moczu podczas wysiłku?

Mięśnie miednicy słabną w wyniku ciąży, porodu, zmian hormonalnych oraz wieku. Nie najlepiej znoszą ucisk podczas wykonywanych ćwiczeń aerobowych czy biegania. Istnieją jednak sposoby na łagodzenie inkontynencji u osób prowadzących aktywny tryb życia. W celu wzmocnienia mięśni dna miednicy warto regularnie wykonywać tzw. ćwiczenia Kegla. Podczas uprawiania sportu dobrze jest mieć na sobie czarny strój oraz nosić specjalistyczne podpaski lub wkładki, które nie tylko szybko i dyskretnie wchłaniają mocz, ale również eliminują nieprzyjemny zapach.

Należy też pamiętać, aby przed treningiem kontrolować ilość spożywanych napojów oraz unikać kawy, która ma działanie moczopędne.

Nietrzymanie moczu wiąże się często z kompleksami, szczególnie u kobiet chcących prowadzić aktywny tryb życia. Nie warto jednak rezygnować ze sportu, wystarczy jedynie wprowadzić kilka prostych zmian: wybierać odpowiednie formy aktywności oraz wzmacniać mięśnie dna miednicy.

Najlepsze tematy