Komfort snu

​Śpij na zdrowie

Zaraz po obżarstwie jest jedną z głównych przyczyń otyłości, jak nieubłaganie upływające lata powoduje starzenie się skóry, podobnie jak alkohol zaburza reakcje organizmu, jest przyczyną wypadków, powoduje zwidy i stany lekowe. Co? Brak snu! Niewinna zarwana noc jest bardziej szkodliwa, niż myślisz.


Sen jest niezbędny do życia i prawidłowego przebiegu procesów psychicznych. Już jedna doba bez snu obniża naszą sprawność i samopoczucie. Brak snu przez dłuższy czas sieje w organizmie spustoszenie jak poważna choroba. Skutki niestety często bywają nieodwracalne.

Reklama

Najtańszy krem

Gdy śpimy, komórki całego naszego organizmu, w tym największego organu jakim jest skóra, regenerują się. Niestety gdy regeneracja odbywa się zbyt krótko żaden, nawet najdroższy kosmetyk stosowany na ciało lub twarz nie zadziała. Nie zadziałają też naturalne procesy odbudowy komórek naskórka, błon śluzowych, włosów czy paznokci... Stąd osoby, które mało śpią wyglądają dużo starzej, niż te, które wysypiają się regularnie.

Podkrążone oczy, obwisła szara skóra, niedoskonałości pojawiające się na twarzy i dekolcie, ze względu na szalejące z braku snu hormony - to bezpośrednie skutki niewysypiania się.

Spanie na odchudzanie

Na pozór leniwe i bierne zajęcie jakim jest spanie odchudza! Jak to się dzieje? Ponieważ podczas snu nasz organizm nabiera sił i energii do funkcjonowania przez cały kolejny dzień. Gdy będzie miał jej za mało - zawoła o dodatkowe paliwo. Dlatego też niewyspana osoba szybciej sięgnie po słodycze lub napoje energetyczne (pełne cukru i pustych kalorii) niż gdy prześpi ciągiem 8 godzin.

Gdy nie śpimy, lub gdy śpimy za mało (tu każda godzina ma znaczenie), w naszej krwi rośnie poziom insuliny i kortyzolu - substancji odpowiedzialnych za tycie. Ich wysoki poziom to dla organizmu sygnał alarmowy: "Jedz i magazynuj, bo dzieje się coś złego". Zaburzenia snu spowodują więc automatyczne odkładanie się zapasów energii pod postacią tłuszczu - organizm będzie się w ten sposób bronił przed ewentualną kolejną zarwaną nocą.

Nawet jeśli zjesz mało, wszystko pójdzie w biodra i okolice brzucha, bo tam najszybciej tyją niewyspani. Walczysz z nadmiernym apetytem? Zamiast kupować w aptece coraz to nowe specyfiki obniżające łaknienie, po prostu zacznij sypiać codziennie o godzinę dłużej.

Lek na depresję i zaburzenia koncentracji

Zaburzenia nastroju, znaczące spowolnienie reakcji, utrudnione skupienie uwagi, skłonność do depresji, przecenianie swoich umiejętności i podwyższona skłonność do podejmowania ryzyka, spadek zdolności twórczego myślenia i umiejętności podejmowania decyzji - to wszystko powoduje brak snu.

Stan przewlekłego zmęczenia jest też jedną z głównych przyczyn wypadków w pracy oraz na drogach. Trzęsące się ręce, błędny wzrok - czasem wręcz zaburzenia w polu widzenia i utrudniona koncentracja powodują, że o wypadek nie trudno. Siadając do samochodu po nieprzespanej nocy robisz dokładnie tak samo, jakbyś kierował nim po alkoholu!

Tydzień bez snu może wywołać u człowieka stan zbliżony do psychozy, halucynacje oraz stany paranoidalne. Bardzo podobnych do tych, które mają nałogowi alkoholicy.

Strażnik odporności

Kto mało śpi, ten częściej choruje. Na nic zdadzą się witaminy i minerały przyjmowane w suplementach, sport oraz zdrowa dieta, jeśli brakuje nam snu. To w trakcie spania tworzą się białe płytki krwi - leukocyty -  odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego. Te krwinki zwalczają komórki zarażone wirusem lub zmienione nowotworowo. Gdy ich brak, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zachorujemy. Być może bardzo poważnie.

Przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych przez naukowców z  Princeton University doświadczenia na szczurach wykazały, że 2-3 tygodniowy brak snu prowadzi do ich... śmierci. Brak snu był także wykorzystywany jako rodzaj tortur. Podejrzane o stosowanie tej techniki były służby KGB, wojska japońskie w czasie II wojny światowej oraz armia brytyjska w stosunku do członków IRA. Nie torturuj więc swojego organizmu. Śpij!

Chorzy na brak snu

Masz trudności z zasypianiem? Pamiętaj, że bezsenność to choroba! Zanim jednak udasz się do lekarza sprawdź, czy twoja sypialnia spełnia wszelkie wymogi gwarantujące dobry sen. Zadbaj o to, by mieć dobry materac (powinno wymieniać się go co 7 lat).

Na rynku dostępne są różne technologie. Materac Memo Lux z pianką termoelastyczną Sensipur®, która reaguje na ciepło ciała użytkownika, umożliwia równomierne podparcie ciężaru ciała, na całej powierzchni. Jeśli jesteś zwolennikiem ekologicznych rozwiązań, naturalnym wyborem powinien być materac Arcadia®500, którego pianka produkowana jest w udziałem naturalnego oleju sojowego, a otwarta struktura jej komórek zapewnia właściwą wentylację.

Śpiąc na dobrym materacu z pewnością zechcesz zostać w łóżku dłużej, a to podziała jak lekarstwo.


materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: Materac
Najlepsze tematy