Polskie Nadzieje Olimpijskie

Kiedy dziecko może zacząć treningi

Nie da się przecenić znaczenia sportu w życiu młodego człowieka. Aktywność sportowa pomaga nie tylko w rozwoju fizycznym, ale także psychicznym i emocjonalnym. Poprawia koncentrację, wpływając na lepsze wyniki, uczy współdziałania poprzez gry zespołowe, zwiększa odporność organizmu, koryguje wady postawy, stymuluje pracę mózgu, zwiększa poczucie własnej wartości, dostarcza endorfin – hormonów szczęścia. A kto wie, być może zaszczepiona we wczesnym dzieciństwie pasja do sportu stanowić będzie początek drogi do mistrzostwa i na olimpijski szczyt?

Pierwszym sportem, który mogą uprawiać już niemowlęta jest pływanie. Ta dyscyplina pobudza do rozwoju fizycznego i psychicznego.

Reklama

Na basen można zabrać 2-miesięczne niemowlę. Odruch z życia płodowego utrzymuje się do ok. 6-8 miesiąca życia dziecka - naturalnym środowiskiem były dla malucha wówczas wody płodowe. Przebywanie w wodzie dostarcza dodatkowych bodźców, których dzieci nie doświadczają w innym środowisku.

Pływanie wpływa na koordynację ruchów, gimnastykę mięśni i stawów, wspomaga procesy rehabilitacji. Zabawy w wodzie stymulują nie tylko rozwój fizyczny malucha, nie do przecenienia są także inne zalety wspólnej zabawy w wodzie - wspólne pływanie pogłębia więź między rodzicem a dzieckiem, stanowi rozrywkę. Taka aktywność daje także poczucie bezpieczeństwa, przypominając dziecku okres życia płodowego.

Przedszkolaki (2-5 lat)

Dla kilkulatka najlepszą formą aktywności jest trening interdyscyplinarny.

Opanowanie sztuki pływania to proces indywidualny, ale przyjmuje się, że po około dwóch latach treningu dziecko jest w stanie opanować ten rodzaj aktywności. Pływanie dwulatka to jeszcze rodzaj przemieszczania się w wodzie, ale już trzylatki są w stanie nurkować czy pływać na grzbiecie. Kilkulatki mogą już także korzystać z atrakcji, które oferują parki wodne: rur czy zjeżdżalni.

Aby wykształcić dobre nawyki, warto przyzwyczajać dziecko do ruchu od najmłodszych lat. W tym okresie rozwoju dziecka najlepiej ćwiczyć bieganie, pływanie, rzucanie i łapanie.

U maluchów w tym przedziale wiekowym zabawy z rzucaniem i łapaniem piłki wspomagają rozwój koordynacji ruchowej, koncentrację, a także stymulują rozwój mózgu. Warto zaangażować kilkuletnie dziecko w gry i zabawy z wykorzystaniem piłki.

Bieganie to najczęstsza aktywność najmłodszych dzieci, można ją wykorzystać w grach zespołowych odpowiednich dla tego etapu rozwoju.

Wiek wczesnoszkolny (6-9 lat)

Na tym etapie rozwoju dziecka najlepiej sprawdzają się dyscypliny wpływające na poprawę koordynacji. Według Polskiego Towarzystwa Medycyny Sportowej, 6-latki najlepiej czują się w sportach połączonych z zabawą. Treningi powinny więc wykorzystywać elementy dyscyplin sportowych w formie łatwej do zastosowania przez kilkulatka, czyli zabawy. Rekomendowane dla kilkulatków są dyscypliny, które poprawiają koordynację, ale nie przeciążają organizmu, czyli taniec, gimnastyka, gry zespołowe, np. piłka nożna. Około 8. roku życia można włączyć dyscypliny wpływające na poprawę dynamiki ruchów i zwinność -  tenis i gimnastykę.

Gry zespołowe, takie jak koszykówka, piłka ręczna czy nożna wpływają nie tylko na rozwój fizyczny, ale także socjalizują, uczą gry zespołowej czy współdziałania.

6-9 lat to wiek, w którym dziecko, jeśli nie przyswoiło tej sztuki wcześniej, może rozpocząć samodzielną przygodę z rowerem.

Gimnastyka rozwijająca wszystkie partii mięśni sprawia, że ciało staje się elastyczne i rozciągnięte, dzięki treningom staje się silne, a dziecko uczy się koordynacji i precyzji ruchów. To dyscyplina zarówno dla dziewcząt, jak i dla chłopców. To także odpowiedni moment na rozpoczęcie treningów tańca sportowego lub łyżwiarstwa figurowego.

Sztuki walki uczą natomiast samodyscypliny, pracy nad sobą, dążenia do celu, dyscypliny i koncentracji. Uczą także funkcjonowania w grupie, a dla dzieci nadpobudliwych ruchowo to także doskonała forma wyładowania nadmiaru energii. Dyscyplinami, które mogą ćwiczyć kilkulatki są karate, judo czy aikido. Zajęcia dla dzieci w tym przedziale wiekowym mają charakter gier i zabaw z wykorzystaniem elementów danej dyscypliny, ich zadaniem jest przygotowanie dzieci do podjęcia w przyszłości treningu, nie powinny również zawierać walki wręcz. Sztuki walki nie są aktywnością zarezerwowaną wyłącznie dla chłopców!

Treningi wpływają na kondycję fizyczną, a odpowiednio dobrane ćwiczenia stymulują rozwój wszystkich partii mięśni, wpływają na równowagę i koordynację ruchów oraz ogólną kondycję organizmu. Regularne treningi przeciwdziałają także nadwadze coraz powszechniejszej wśród dzieci. Gry zespołowe uczą samokontroli i działania w grupie.

Wiek szkolny (10-12 lat)

W tym wieku niezbędne są zajęcia o różnorodnych formach ruchu, które umożliwiają osiągnięcie wysokiego poziomu wydolności fizycznej. 10-latek może trenować dyscypliny budujące wytrzymałość, np. pływanie czy biegi.

Amerykańska Akademia Pediatrii radzi, by w tym wieku dziewczynki i chłopcy ćwiczyli oddzielnie ze względów bezpieczeństwa (chłopcy mają wówczas większą masę ciała) oraz rywalizacji bardzo silnej w okresie dojrzewania.

Doskonałą dyscypliną wspomagającą rozwój jest lekkoatletyka - ten rodzaj aktywności fizycznej pediatrzy i trenerzy zalecają od 13. roku życia.

Rozpoczęcie treningów we właściwym czasie to jeden z kluczowych elementów, prowadzących dziecko do sportowego sukcesu. Każdy wielki sportowiec stawiał kiedyś pierwsze kroki na swojej drodze do mistrzostwa, z każdym treningiem przybliżając się do osiągnięcia swojego celu. Teraz i ty możesz udzielić wsparcia przyszłym polskim sportowcom, włączając się do akcji na rzecz programu "Polskie Nadzieje Olimpijskie". Dowiedz się więcej o akcji

materiały promocyjne
Najlepsze tematy