Poradnik witalności

Dieta, która w kilka dni postawi cię na nogi

Brak energii, ospałość i obniżony nastrój to częste efekty nieprawidłowo skomponowanej diety. Wystarczy, że do swojego menu wprowadzisz drobne zmiany, a szybko poczujesz przypływ energii i witalności.

Brak witamin i minerałów, niedostateczne nawodnienie organizmu oraz brak snu to najczęstsze przyczyny ciągłego uczucia zmęczenia. Co zrobić, żeby po przebudzeniu poczuć energię? Warto zmienić nawyki, np. dosypianie, kawa na pusty żołądek i batony w ciągu dnia.

Reklama

Śniadanie

Rano, zamiast kawy, warto wypić szklankę wody z cytryną i miodem. Taka mikstura orzeźwi i pobudzi do działania. Organizm po nocy potrzebuje nawodnienia, a domowa  lemoniada oprócz tego, że da zastrzyk energii, dodatkowo podkręci metabolizm i oczyści z toksyn. Woda z miodem i cytryną pomaga zwalczyć poranną ospałość, dodaje witalności i poprawia pracę mózgu, a dodatkowo poprawia pracę jelit. Warto wprowadzić ten nawyk na dzień dobry.

Zdrowy dorosły człowiek powinien wypijać dziennie ok 1,5-2 l płynów, które pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji fizycznych i poznawczych. Dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości płynów to część zrównoważonej diety i zdrowego stylu życia. 82% Polaków uważa, że picie dużej ilości wody, to skuteczny sposób dbania o witalność - wynika z "Raportu Witalności Nałęczowianki" przeprowadzonego wspólnie z TNS Polska. Wybierajmy te bogate w składniki mineralne i mikroelementy, np. wodę, niesłodzone soki owocowe i warzywne, herbatki ziołowe.

Dietetycy radzą, by wybierać wodę niegazowaną. Rzeczywiście, ta pozbawiona bąbelków lepiej nawadnia. Dwutlenek węgla zawarty w wodzie gazowanej sztucznie hamuje pragnienie, rozpierając ścianki żołądka daje uczucie sytości. Spośród różnego rodzaju wód, warto wybrać taką, której skład minerałów podniesie poziom energii, najlepiej średniozmineralizowaną. Osoby, które chorują na nadciśnienie tętnicze, również mogą codziennie pić wode minarealną - pod warunkiem, że będzie miała obniżoną zawartość sodu.

Rihanna, Madonna czy Matthew McConaughey zaczynają dzień od wody kokosowej, która i u nas cieszy coraz większą popularnością. To pozyskiwany z młodych owoców napój bogaty w niezbędne dla organizmu składniki: magnez, potas, wapń oraz witaminy z grupy B. Polecana jest głównie osobom narażonym na stres i wysiłek fizyczny, jest naturalnym izotonikiem.

Poranną kawę z powodzeniem zastąpi dobrze zaparzona zielona herbata, bogata w teinę - herbaciany odpowiednik kofeiny, który doskonale pobudza do działania i wpływa na koncentrację, a jej działanie utrzymuje się dłużej niż działanie kawy i jest łagodniejsze.

Dietetycy przekonują, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Odpowiednio skomponowany, zapewni ci energię na cały dzień.

Co zjeść?

Z cytowanego już raportu wynika, że aż 69 proc. badanych uważa, że zdrowe odżywanie jest receptą na zachowanie witalności. Co zatem najlepiej nakładać na talerz?

Jednym z najzdrowszych pokarmów świata jest... owsianka. Płatki owsiane są doskonałym źródłem energii, wspomagającym pracę układu nerwowego a dodatkowo sprzyjającym odchudzaniu. Udowodniono, że wzbogacenie codziennej diety płatkami owsianymi wzmacnia sprawność fizyczną.

Jeśli nie masz zbyt dużo czasu na celebrowanie porannego posiłku, dobrym rozwiązaniem są koktajle warzywno-owocowe. Aby dodały energii, warto, by w ich składzie znalazł się banan, winogronaawokado.

Banany zawierają dużo węglowodanów i mało tłuszczu, dlatego warto nimi zastąpić czekoladę, jeśli w ciągu dnia potrzebujemy przekąski. Dają natychmiastowy zastrzyk energii, dlatego dobrze zjeść banana przed egzaminem (dodatkowo ten owoc uspokaja i sprawia, że jesteśmy w lepszym nastroju).

Awokado można wykorzystać nie tylko do zielonego koktajlu, ale także do past, można także nim smarować pieczywo zamiast masła. Dzięki dużej zawartości tłuszczów nienasyconych owoc uważany jest za bombę energetyczną. Zawiera dużo potasu i witaminy D, prawdopodobnie zmniejsza zły cholesterol i przyczynia się do zwiększenia dobrego.

Latem doskonałym źródłem witamin i mikroelementów dodających energii będzie arbuz lub melon. To jedne z najbardziej odżywczych owoców, dzięki dużej zawartości wody pomagają chłodzić ciało.

Obiad

W zdrowej kuchni powinna zagościć zupa miso przygotowywana na bazie pasty z fermentowanej soi. Miso to wywar z pasty, warzywa i tofu. Jest niskokaloryczna może więc wpływać na redukcję wagi, uzupełnia sód. Jak każde jedzenie fermentowane (podstawą zupy jest pasta z fermentowanej soi) wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu pokarmowego, a przez to na lepsze samopoczucie. Zawiera dużą ilość prostych cukrów, glukozy, dlatego szybko dostarcza energii, a zawarte w zupie minerały alkalizują krew, działając dobroczynnie na układ nerwowy. Ta japońska zupa jest więc źródłem szybkiej, ale stabilnej dawki energii.

Zdrowe kwasy tłuszczowe to także źródło energii. Jednym z najlepszych źródeł kwasów Omega-3 i Omega-6, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć jest łosoś. Kwasy te są m.in. paliwem dla mózgu, redukują zmęczenie i zapobiegają depresji. Niestety właściwości te ma łosoś dziki, a dostępy w sprzedaży to najczęściej łosoś norweski hodowlany.

W "energetycznej" diecie powinien się znaleźć indyk. Mięso to jest doskonałym źródłem witamin z grupy B, kwasu foliowego i niacyny, znajdują się w nim również magnez, potas, cynk i żelazo. Taki zestaw wpływa korzystnie na układ nerwowy, a także przeciwdziała zmęczeniu. Obiad z kawałkiem indyczego mięsa nie tylko nasyci, ale też poprawi humor i doda energii.

Dodatkowym zastrzykiem siły do działania będą brokuły i buraki. Brokuły to jeden z najzdrowszych produktów spożywczych, znany z silnych właściwości antynowotworowych. Sok z buraka zawiera duże ilości witaminy C, potasu, wapnia i kwasu foliowego, dlatego warto go włączyć do diety, jeśli czujesz zmęczenie, apatię lub masz kłopoty z pamięcią.

Kolacja

Szakszuka to idealne śniadanie, które wymyślili podobno izraelscy żołnierze. Dzięki zawartości potasu z pomidorów, szybko stawia na nogi. Jest daniem, które tradycyjnie jedzono na śniadanie, ale, nie tylko w Izraelu, coraz częściej danie to serwowane jest na kolację. Lekka, zdrowa i energetyczna. Danie składa się z pomidorów, papryki, awokado i jajek. To dawka potasu, likopenu, witaminy C. Źródłem energii jest także białko z jaj.

Lekka i energetyczna kolacja może składać się również z twarogu, warzyw i oleju lnianego. Ten ostatni ma zdolność przekształcania składników pokarmowych na energię. Dodatkowo poziom energii podnosi kwas Omega-3

Przekąski

Jeśli w ciągu dnia czujesz spadek energii albo masz ochotę na małą przekąskę, zamiast czekoladowego batona, który dostarczy ci krótkotrwałej porcji energii i mnóstwa kalorii, wybierz zdrowe przekąski:

Rodzynki - zawierają cukry proste i dużo węglowodanów, co sprawia, że szybko podnoszą poziom energii i poprawiają pracę mózgu. Są również bogate w błonnik.

Daktyle są doskonałym źródłem łatwoprzyswajalnych węglowodanów oraz cukrów prostych. Bywają nazywane energią instant. Dzięki dużej zawartości potasu warto jeść jepo treningu albo większym wysiłku fizycznym.

Migdały - dają organizmowi paliwo do działania, dzięki zawartości potasu, magnezu, wapnia, żelaza i fosforu. Składają się z wysokowartościowego białka, węglowodanów, błonnika i tłuszczów (korzystnych dla zdrowia nienasyconych).

materiały promocyjne
Najlepsze tematy