Fakty i mity o melatoninie

Czym jest melatonina? W jakich przypadkach najskuteczniej działa? Dowiedz się prawdy na temat melatoniny.

Melatonina może być dla wielu osób rozwiązaniem problemów ze snem. Ważne jednak, by wiedzieć, czym właściwie jest, w jakich sytuacjach pomaga, jak działa i w jaki sposób ją stosować. Rozwiewamy mity i potwierdzamy fakty na temat melatoniny.

Reklama

Melatonina jest hormonem - FAKT

Melatonina, inaczej zwana hormonem ciemności lub snu, produkowana jest przez znajdującą się w mózgu szyszynkę. Gruczoł ten otrzymuje informację o stopniu naświetlenia z siatkówki oka. Jeśli nastała noc, zaczyna produkcję melatoniny, która ma za zadanie przekazać informację organizmowi, że pora położyć się spać. Wraz z wiekiem spada poziom naturalnej melatoniny i często jest to główny powód zaburzeń rytmu snu u osób starszych. Dlatego osoby po 55 r.ż., w przypadku zaburzeń rytmu snu, powinny uzupełniać poziomu melatoniny tabletkami zawierającymi odpowiednik naszej naturalnej melatoniny.

Melatonina to lek nasenny - MIT

Melatonina nie jest lekiem nasennym sensu stricto, ponieważ nie powoduje zasypiania, a jedynie informuje organizm o tym, że nastała ciemność i powinien zrobić się senny. Dzięki temu osoby zażywające lek śpią pełnowartościowym i naturalnym snem, a nie tym wywoływanym farmakologicznie.

Melatonina reguluje zegar biologiczny - FAKT

Stężenie melatoniny zmienia się wraz z porami dnia - kiedy świeci słońce, jest jej we krwi niewiele, za to wzrasta, gdy robi się ciemno. Najwyższy poziom melatoniny obserwuje się w godzinach między 2 a 4, wtedy też śpimy najmocniej. Z kolei między 7 a 9 jej poziom znowu spada. Tak działa nasz zegar biologiczny przez większą część życia - od około 10. do 55. roku życia. Organizm dziecka produkuje jej więcej, gdyż potrzebuje dłuższego snu, z kolei u osób starszych poziom melatoniny stopniowo spada i może powodować zaburzenia rytmu snu.

Stosowanie melatoniny w tabletkach ułatwia zasypianie osobom starszym - FAKT

Osoby w podeszłym wieku często mają problemy z zaśnięciem lub wybudzaniem się w nocy. Dzieje się tak, ponieważ wraz z wiekiem poziom melatoniny zaczyna stopniowo spadać. Problemy zaczynają się już po 55. roku życia, by w wieku około 75 lat poziom melatoniny w nocy stał się niemalże taki sam, jak za dnia. Uzupełnianie melatoniny poprzez stosowanie tabletek z melatoniną pozwala przywrócić głęboki i ciągły sen o właściwych porach. Ważne jest, żeby zaczynać od wyższych dawek (5 mg) i po uzyskaniu poprawy po 3-6 tygodniach można obniżać dawki.

Melatonina jest bezpieczna w stosowaniu - FAKT

Melatonina jest bezpieczna w stosowaniu. Najpoważniejszym działaniem niepożądanym melatoniny stosowanej w leczeniu chronobiologicznych zaburzeń snu jest nasilenie objawów choroby w przypadku stosowania leku o niewłaściwej porze doby. Przyjmowanie wysokiej dawki o późnej porze może powodować uczucie senności i negatywnie wpływać na zdolność prowadzenia pojazdów oraz obsługiwania urządzeń mechanicznych. Dodatkowo, stosowanie melatoniny nie musi być konsultowane z lekarzem. Konsultacja lekarska jest jednak wskazana w celu ustalenia przyczyny zaburzeń snu, jeśli problemy ze snem nie ustępują, mimo przestrzegania zasad higieny snu oraz właściwego przyjmowania melatoniny.

Jest jeden schemat stosowania melatoniny - MIT

Dawka melatoniny, jak również długość stosowania zależy od rodzaju zaburzenia snu, a nawet wieku, np. w przypadku bezsenności z zaburzeniami zasypiania korzystane jest przyjmowanie melatoniny 3-2 mg przez 3-6 tygodni 1 godzinę przed planowaną porą snu, po jej przyjęciu należy unikać silnego światła i światła niebieskiego, po 3-6 tygodniach należy obniżyć dawkę na 3-0,5 mg. W przypadku osób w wieku powyżej 55 r.ż. korzystne może być początkowe zastosowanie wyższej dawki 5-3 mg. W razie nawracania zaburzeń snu u osób w tym wieku konieczny może być dłuższy niż 6-12 tygodni okres leczenia.

MELATONINA WYMAGA REGULARNEGO STOSOWANIA, W CELU UZYSKANIA POPRAWY JAKOŚCI SNU

Melatonina egzogenna (podawana w formie preparatów zawierających melatoninę) reguluje nasz biologiczny, a więc naturalny zegar i wymaga to czasu. W przypadku długotrwałych zaburzeń rytmu okołodobowego efekty widać dopiero po trzech tygodniach. W przypadku zaburzeń snu u osób starszych (zaburzenia zasypiania u osób po 55 r.ż.) konieczny może być jeszcze dłuższy 6 tygodniowy czas stosowania melatoniny.

Najlepsze tematy